Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Tiltak som fremmer sosial kompetanse

Hvilke tiltak kan fungere for å utvikle barn og unges sosiale kompetanse? En god relasjon til en voksen gir trygghet, og gjør at barn og unge kan utforske og få gode erfaringer i sosial samhandling. Samtidig får de veiledning, hjelp og støtte av en omsorgsfull og vennlig voksen.

Empati

  1. Hvordan kan du vise empati?

  2. Hvordan kan du hjelpe og støtte barn og unges utvikling av empati?

  3. Lag et formingsuttrykk (tegning, maling, leire osv.) som illustrer begrepet empati.

  4. Finn musikk og sanger som handler om empati. Diskuter med en medelev eller flere medelever hvordan dere kan bruke musikk for å utvikle barn og unges empati.

Samarbeid

Samarbeidsferdigheter må læres, på samme måte som vi må lære å lese og skrive.

  1. Hva er gode samarbeidsferdigheter? Hvordan kan du lære barn og unge gode samarbeidsferdigheter?

  2. Samarbeid to og to om å bygge en båt av lego eller andre klosser. (Hvis dere ikke har klosser eller lego i klasserommet, kan dere lage et puslespill sammen.) Dere må bli enige om størrelse, type båt, hva dere skal gjøre og hvordan dere skal utføre arbeidet. Gjennomfør byggingen sammen. Etterpå diskuterer dere følgende spørsmål:

    • Hvordan gikk samarbeidet?

    • Hvordan kommuniserte dere? Var dere høflige overfor hverandre, oppmuntret dere hverandre underveis?

    • Hvordan motiverte dere hverandre?

    • Fikk alle på gruppa mulighet til å uttrykke ideer og meninger?

    • Hvordan kan dere samarbeide på en god måte med andre? Beskriv hva som kreves for å få til et godt samarbeid.

  3. Som barne- og ungdomsarbeider skal du være en god rollemodell for barnas samarbeid.

    1. Hvilke verdier og holdninger mener du er viktige for å være en god rollemodell i dette arbeidet?

    2. Hvilke egenskaper har du som kan være en styrke i dette arbeidet?

  4. Hvordan vil du oppmuntre barn og unge til å samarbeide på en god måte?

  5. Hvordan vil du støtte og hjelpe barn og unge som ikke mestrer å samarbeide med andre? Beskriv og forklar hva du vil gjøre.

  6. Finn ulike samarbeidsleker/øvelser/aktiviteter på internett og prøv disse i klassen.

Selvhevdelse

  1. Hva er selvhevdelse?

  2. Hvordan kan du støtte barn og unge til å uttrykke egne meninger i samhandling med andre?

  3. Hvordan kan du hjelpe og støtte barn og unge som er beskjedne og redde for å mislykkes, til å ta kontakt med andre?

  4. Hvilken sammenheng er det mellom medvirkning og selvhevdelse?

  5. Å stå imot gruppepress krever selvtillit. Hvordan kan du hjelpe og støtte barn og unge til å få styrket selvtilliten?

  6. Hvordan anerkjenner du barn og unge som sier hva de mener, og som sier ifra hvis de opplever at du opptrer urettferdig? Beskriv hva du gjør og gi konkrete eksempler.

  7. Gå sammen i grupper. Velg en sak dere har ulike meninger om, som dere kan diskutere. Øv på å få fram egne meninger, samtidig som dere prøver å lytte, anerkjenne og forstå de andres meninger.

    • Hvordan var det å få fram din egen mening om saken, samtidig som du tok ansvar for at å forstå og anerkjenne meningene til de andre?

Selvkontroll

Livet består av både seiere og nederlag, og alle opplever å bli avvist i lek og aktivitet innimellom. Vi må lære oss å håndtere de følelsene dette gir oss.

  1. Hvorfor er det så viktig at vi voksne forstår, respekterer og anerkjenner barn og unges følelser?

  2. Hvordan kan du hjelpe barn som har sterke følelsesuttrykk i sosiale situasjoner eller i konflikter?

  3. Hvordan kan du hjelpe barn og unge til å få positive tanker om seg selv, selv om de har opplevd noe som er tøft og vanskelig?

  4. Hvordan kan du hjelpe og støtte barn som har blitt avvist av andre, slik at de takler følelsen og samtidig får tro på seg selv?

  5. Selvkontroll og selvregulering er noe vi utvikler gradvis gjennom hele barndommen. Diskuter med en eller flere medelever: Hvorfor er det viktig å hjelpe barn og unge til å bli rolige innvendig før vi forslår alternative løsninger?

  6. Lag en kort digital fortelling eller film om hvordan voksne kan hjelpe og støtte barn og unges utvikling av selvkontroll.

Ansvarlighet

  1. Hvordan kan du hjelpe og støtte barn til å handle ansvarlig i ulike situasjoner?

  2. Hvordan kan du hjelpe og støtte barn og unge til å være ansvarlige og ta rett valg i ulike situasjoner?

  3. Hvordan kan du hjelpe og støtte barn og unge i konflikter, slik at de blir rustet til å ta ansvar, hevde seg og ha selvkontroll?

  4. Hvordan kan du hjelpe barn og unge til å uttrykke følelser på en hensiktsmessig måte, tilpasset situasjonen?

  5. Gå en runde rundt skolen sammen med en medelev og diskuter følgende spørsmål: Hva betyr ansvarlighet for en elev i barne- og ungdomsarbeiderfaget? Hvordan kan dere ta ansvar for det dere sier og gjør? Finn konkrete eksempler på ansvarlige handlinger i skolehverdagen.

Vennskap

  1. Hvorfor er det godt å ha venner?

  2. Hva er en god venn?

  3. Hvordan kan vi få venner?

  4. Hvordan kan vi beholde venner?

  5. Hvordan kan du som barne- og ungdomsarbeider hjelpe og støtte barn og unge til å få venner og opprettholde og utvikle vennskap?

  6. Hva kan vennskap bidra til med tanke på utvikling av sosial kompetanse? Gi eksempler og forklar.

  7. Lag en liste over aktiviteter som du mener vil bidra til å styrke barn og unges sosiale kompetanse, og som bidrar til at de tar kontakt og utvikler vennskap.

Se filmen om boka Gleding! med Lykke og Wilmer skrevet av Siri Abrahamsen.

  1. Hvilke sosiale ferdigheter tenker du Lykke og Wilmer viser i boka?

  2. Hvordan vil du bruke denne boka sammen med barn? Beskriv hva du vil gjøre, og begrunn hvorfor.

  3. Filmen er laget for barn med hørselsnedsettelser, som bruker tegnspråk til å kommunisere med. På hvilken måte kan denne videoen bidra til inkludering og fellesskap?

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 10.10.2021

Læringsressurser

Sosial kompetanse og kulturkompetanse