Hopp til innhold

Fagstoff

Fem grep for å lykkes i varehandelen

Hvordan ser handelsnæringen ut etter covid-19-pandemien? Hvilke fem grep må forhandlerne ta for at de fortsatt skal "være på nett" med kundene sine?
Grønnmalt trehus som huser en liten, gammeldags fargehandel. Noen felter på fasaden er malt i mørkegrønt, blått, rødt og gult, og utstillingsvinduene er overfylt med varer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I ekstreme tider, som under covid-19-pandemien, endres forbrukeratferden. Pandemien har for eksempel tvunget oss til å handle på nettet og fått oss til å redusere forbruket og spare mer. Vi er også blitt mer opptatt av hvor varene vi kjøper, kommer fra. Slike trender må handelsnæringen følge med på.

SSB-statistikk om utviklingen i detaljhandelen

Statistisk sentralbyrå (SSB) lager nyttig statistikk om omsetningsvolumet i detaljhandelen. På hjemmesidene deres kan du blant annet lese om hvordan koronapandemien førte til nedgang i detaljhandelen på sensommeren i 2020.

De fem viktigste grepene for å lykkes

Basert på megatrendene i handelsnæringen har rådgivingsselskapet Deloitte kommet fram til at det er fem viktige grep norsk varehandel må ta for å lykkes:

Invester i infrastruktur

Aktørene må investere i nødvendig infrastruktur, som BOPIS ("Buy Online, Pick Up in Store"), for å kunne levere problemfritt når kundene handler på nettet. Butikker må være på nettet, og de må kunne levere hjem til kundene, enten selv eller gjennom samarbeid. Et eksempel her kan være det nye samarbeidet mellom Coop og Posten, som gjør det mulig å tilby hjemlevering av dagligvarer over hele landet.

Tilby forbrukerne å handle lokalt

Forbrukerne søker forutsigbarhet i en usikker verden og er mer opptatt av trygg mat og helse enn noen gang. Å handle lokalt føles ikke bare sikrere, men også mer meningsfylt. For ved å handle lokalt kan de samtidig bidra til å skape og opprettholde et levende nærmiljø. Dermed følger de også med på hvilke handelsaktører som bidrar i samme retning. Dette har blant annet fått flere av dagligvareaktørene til å fremme flere lokale leverandører i sitt sortiment.

Ha flere salgskanaler

I framtida vil det ikke være nok å ha enten en fysisk butikk eller en nettbutikk; man må kombinere flere salgskanaler. For neste generasjon butikker vil kanskje en tredjedel av salget bestå av klikk-og-hent-bestillinger, en tredjedel av hjemleveringer og en tredjedel av fysiske kjøp i butikk – med enda flere automatiserte prosesser også i den fysiske butikken.

Når flere generasjoner forbrukere bruker mer tid på nettbutikkene, øker forventningene til opplevelser på nettet. Forhandlerne bør derfor investere i å skape engasjerende "wow"-opplevelser her også.

Driv mer bærekraftig

Forbrukerne vil velge de aktørene som har en aktiv bærekraftstrategi, og som følger med dem hele veien fra nytt, via reparasjon til "nytt liv".

En aktør som har fanget opp denne trenden, er jeansmerket Nudie Jeans. De har et prosjekt de kaller for "Repair Reuse Reduce", og åpner stadig nye Repair Shops rundt om i verden. De har også en i Oslo. Her kan du få fikset på din gamle jeans eller levere den inn og få avslag på kjøp av en ny jeans.

Bruk samarbeid som et konkurransefortrinn

Kundeopplevelser blir et stadig viktigere nøkkelord, og i tida framover vil vi se mange eksempler på aktører som samarbeider for å kunne tilby kundene noe nytt.

Baristaer som også selger interiørprodukter, og frisører som tilbyr hudpleie, er eksempler på en type samarbeidskonsepter vi vil se mer av framover. For sportskjedene vil for eksempel det å kunne tilby tilleggstjenester som kurs og guider forsterke totalopplevelsen for kundene og være en mulighet for kjedene til å utmerke seg.


CC BY-SASkrevet av Britt Otterdal Myrset og Oskar Aas. Rettighetshaver: Deloitte
Sist faglig oppdatert 07.01.2021

Læringsressurser

Trender i handelsnæringen