Hopp til innhold

Fagstoff

Verdens største varehandelsmesse

NRF Retail's Big Show i New York er verdens største varehandelsmesse, med nesten 35 000 deltakere årlig. Her diskuterer handelsbransjen de nyeste trendene og hva vi vil se mer av i årene framover.
Times Square i New York, med mye trafikk og et yrende folkeliv. Gatene er omkranset av høyhus og skyskrapere, og på fasadene henger store, opplyste reklameskilt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Er du på jakt etter inspirasjon, råd og kunnskap om trender og hva som kan gjøre deg til kundenes førstevalg, er Big Show stedet å være. Messen har årlig over 35 000 besøkende og 800 utstillere fra 100 land, som kommer for å vise fram det siste nye innenfor innovasjon, teknologi og produkter i varehandelen. Messen er viktig også for den norske handelsnæringen med tanke på å holde seg oppdatert på nye trender, ny teknologi og andre nyheter i bransjen.

Les mer om NRF Retail's Big Show

Les mer omNRFs Big Show 2021 på hjemmesidene til National Retail Federation (NRF).

Verdt å merke seg fra NRF Big Show 2020

Når det gjelder trender som vil ha stor innflytelse på handelsnæringen framover, ble særlig disse trukket fram på messen i 2020:

  • kundedrevet utvikling i alle ledd (skreddersøm)
  • kostnadseffektive løsninger for levering til kunden
  • en smartere verdikjede
  • kunstig intelligens (AI), maskinlære, automatisering og 5G
  • Instagram-øyeblikk (ekstraordinære kundeopplevelser)
  • bruktleie og bruktsalg (kommer mer og mer også i butikkene)
  • opplevelser, opplevelser og opplevelser

Vær merkevaren

Kunde- og medarbeiderdrevet utvikling i alle ledd blir viktig i tida framover. Merkevarer skapes gjennom kundeopplevelser. De ansatte som har kundekontakt og kundekompetanse, involveres i større grad enn før i arbeidet med å forbedre kundereisen. Dette kan bli helt avgjørende for et selskaps omdømme og merkevarebygging. Det gjelder å "være merkevaren" – eller be the brand, som det heter på engelsk.

Nye butikkmodeller – med Amazon Go som eksempel

Amazon Go er en ny type selvbetjente, kasseløse storkiosker der kundene registrerer seg med en QR-kode i en app idet de går inn. Når de har handlet det de vil, kan de bare gå ut av butikken uten at de behøver å skanne varene. Varene er blitt automatisk registrert av sensorer og kameraer, og kundene får en kvittering i appen etter at de har forlatt butikken.

Se mer om Amazon Go

Her kan du se en engelskspråklig YouTube-film fra storkiosken Amazon Go.

CC BY-SASkrevet av Linda Vist og Leif Bache-Mathiesen. Rettighetshaver: NHO Handel og Service
Sist faglig oppdatert 13.01.2021

Læringsressurser

Trender i handelsnæringen