Hopp til innhold

Fagstoff

Bransjeglidning

Bransjeglidning er en av de sterkeste trendene i handelsnæringen. Bransjeglidning vil si at flere kjeder selger produkter fra flere ulike bransjer, slik at skillet mellom bransjene sakte viskes ut.
Kollasj med bilder fra varesortimentet hos en stor kjede. 16 forskjellige bilder viser alt fra skruepakker og barneleker. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Jula, Rusta, Biltema og Europris er eksempler på kjeder som tilbyr produkter i mange ulike kategorier. De har et bredt vareutvalg og vokser ved å hente inn varer fra flere ulike bransjer, for eksempel sportsutstyr, leker, dagligvarer, elektronikk, kjøkkenutstyr og byggevarer.

Også apotekkjedene har lyktes med bransjeglidning. De har hatt stor vekst som følge av at de også selger kosmetikk og andre varer som ikke er legemidler. Dermed henter de omsetning fra faghandelen innenfor kosmetikk og dagligvarer.

Apotekene har ikke hatt så stor grad av netthandel tidligere, men koronapandemien har endret nordmenns handlevaner også innenfor denne varekategorien. Apotekkjedene har egne nettbutikker, men må også konkurrere med Farmasiet.no, som er Norges største nettapotek. Farmasiet.no sender både legemidler på resept, reseptfrie legemidler og handelsvarer til hele Norge.

Vi kan si at den tradisjonelle bransjeinndelingen i varehandelen svekkes, og dette gjelder også innenfor netthandelen.

Kolonial.no + Clas Ohlson = sant

Et annet eksempel på bransjeglidning er samarbeidet mellom Kolonial.no og Clas Ohlson. De innledet samarbeidet høsten 2019, basert på en idé om "å tilby kunden dingser og blingser levert sammen rett hjem på døren". Det har blitt en stor suksess, og hver tiende handlekurv fra Kolonial.no inneholder også varer fra Clas Ohlson. Framover vil Clas Ohlson fortløpende øke sortimentet på Kolonial.no.

Stine Trygg-Hauger, administrerende direktør i Clas Ohlson, sier i en pressemelding:

Tilgjengelighet og service er fokusområder for Clas Ohlson. Derfor er samarbeidet med Kolonial.no et viktig strategisk samarbeid for oss som vi gleder oss til. Vi kommer nærmere flere kunder og øker tilgjengeligheten på våre produkter. Det vi tilbyr, passer godt inn i handlekurven sammen med melk og brød fra Kolonial.no. Det å få matvarene levert hjem på døra forenkler hverdagen betydelig, og enda bedre blir det når dingser fra Clas Ohlson kommer i samme handlepose.


Kilde

Mynewsdesk. (4. september 2019). Clas Ohlson-dingser i handlekurven hos Kolonial.no. Hentet 11. januar 2021 fra https://www.mynewsdesk.com/no/clas-ohlson-norge/pressreleases/clas-ohlson-dingser-i-handlekurven-hos-kolonial-dot-no-2913471

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 01.03.2023

Læringsressurser

Trender i handelsnæringen