Hopp til innhold

Fagstoff

Kampen om nyhetsbildet

Det globale medielandskapet er i endring. Tidligere ble internasjonal nyhetsformidling styrt av store amerikanske og europeiske nyhetsbyråer og nyhetskanaler. Nye internasjonale TV-kanaler, nettbaserte nyhetstjenester og sosiale medier bidrar til et mer nyansert nyhetsbilde.

Nyhetsbyråer, nyhetsmedier og nyhetskanaler

Nyhetsbyråer er mediebedrifter som samler inn og videreselger nyheter til ulike nyhetsmedier. Slik får vi informasjon om det som skjer i områder der nyhetsmediene ikke har egne reportere til stede. Nyhetsbyråene har derfor en viktig rolle i internasjonal nyhetsformidling. Associated Press, Reuters og Tass er eksempler på internasjonale nyhetsbyråer. Norske NTB er et nasjonalt nyhetsbyrå.

Nyhetsmedier er mediehus som jobber redaksjonelt med produksjon av nyhetssaker. BBC, Al Jazeera og NRK er eksempler på nyhetsmedier.

Nyhetsmediene formidler redaksjonelt bearbeidede nyhetssaker gjennom sine nyhetskanaler. Eksempler på nyhetskanaler er BBC World, Russia Today TV (RT TV) og Aaljazeera.com.

Verden sett fra Vesten

Angloamerikanske nyhetskanaler som BBC og CNN har i mange år dominert det internasjonale nyhetsbildet. Nyhetsbyrået Inter Press Service (IPS) var lenge den eneste alternative kilden til nyheter fra "den tredje verden".

I dag slåss flere internasjonale TV-stasjoner om å definere hva som er sannheten om det som skjer. Mye tyder nå på at det globale mediebildet er i ferd med å endre seg radikalt.

Angloamerikansk hegemoni utfordres

En av de viktigste aktørene er den arabiske TV-kanalen Al Jazeera som ble grunnlagt i 1996. Den 16. november 2006 ble den engelske versjonen av Al Jazeera lansert. Al Jazeera eies av Qatar Media Corporation, som igjen eies av Qatars overhode Sheikh Hamad bin Khalifa al Thani.

I 2005 etablerte Russland den internasjonale nyhetstjenesten Russia Today TV. I forbindelse med den russiske invasjonen av Ukraina i 2022 ble kanalens sendinger i USA og Vest-Europa blokkert.

Kina har siden 2000 formidlet sine nyheter via China Central Television, CCTV-9. Begge kanaler presenterer verdensbegivenhetene på engelsk, 24 timer i døgnet, gratis på nettet, og med en tilsynelatende objektivitet – vel å merke verden slik den ser ut fra Russland eller Kina.

En skjerm viser en nyhetssending fra det statlige TV-selskapet CCTV, der Kinas president Xi Jinping henvender seg til verdens ledere på G20-møtet i Roma via videolink på et kjøpesenter i Beijing. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Verden sett fra sør

Den 7. juni 2007 offentliggjorde den sørafrikanske statskanalen South African Broadcasting Corporation (SABC) at de ville satse på å etablere en panafrikansk TV-kanal, som et svar på lanseringen av den amerikanskeide CNBC Afrika. Slik ville de bygge en afrikansk identitet der afrikanere kommuniserer med hverandre over landegrensene, og gi resten av verden tilgang til afrikanske nyheter som ikke bare handler om krig, sykdom og katastrofer.

Den samme utviklingen ser vi i Latin-Amerika. I Venezuela har president Hugo Chavez vært drivkraften bak La Nueva Television del Sur (Telesur), en latinamerikansk satellittkanal etter modell av Al Jazeera. Telesurs direktør begrunner opprettelsen av denne TV-kanalen slik:

– There is an urgency to see ourselves through our own eyes and to discover our own solutions to our problems. (Allan, S. 2010)

Et nyhetsanker, en ung kvinne med mørkt hår og rød jakke, snakker inn i et TV-kamera. I bakgrunnen ser vi en TV-skjerm med Telesurs logo. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Internasjonale nyhetsbyråer og nyhetskanaler

Internasjonale nyhetsbyråer

  • AFP (Agence France-Presse) – fransk nyhetsbyrå

  • AP (Associated Press) – amerikansk nyhetsbyrå

  • DPA (Deutsche Presse-Agentur) – tysk nyhetsbyrå

  • Reuters – britisk nyhetsbyrå

  • ITAR-TASS – russisk nyhetsbyrå

  • UPI (United Press International) – amerikansk nyhetsbyrå

  • Xinhua – kinesisk nyhetsbyrå

Se fullstendig oversikt over nyhetsbyråer i Store norske leksikon.

Noen internasjonale nyhetskanaler

Nettaviser og nyhetsfeeds som nyhetskanal

Internett gir mennesker over hele verden enkel tilgang til utenlandske nettaviser. Men språklige barrierer hindrer de fleste av oss å lese nettaviser utgitt i Equador, Mali og Usbekistan. Vi er derfor avhengige av å hente informasjon fra internasjonale nyhetskanaler, som formidler nyheter på et verdensspråk vi behersker.

Nyhetsaggregatorer er et begrep som brukes om teknologiske løsninger som viser innhold fra ulike nyhetskilder på ett og samme nettsted. Et eksempel på et slikt nettsted er det amerikanske tabloide nettstedet Buzzfeed. 75 prosent av trafikken kommer fra sosiale medier, og leserne er i hovedsak mellom 18 og 34 år.

En undersøkelse utført av Forbruksforskningsinstituttet SIFO i 2016 viser at Buzzfeed også er en populær nyhetstjeneste blant unge i Norge.

Grafisk framstilling som viser at mange har hørt om nyhetskanaler som Huffington Post og Buzzfeed, og færre om Google News og The Daily Mash. 29 % følger Buzzfeed i sosiale medier, ellers har de andre nyhetskanalene relativt få følgere. Skjermdump.
Åpne bilde i et nytt vindu

Strømmefjernsyn som nyhetskanal

Utviklingen fra lineær-TV til digital fjernsynsdistribusjon gjør internasjonale TV-kanaler tilgjengelige over hele verden. Det utvider perspektivet for de fjernsynsseerne som orker å følge med på alt.

Norsk fjernsynsseere som abonnerer på Canal Digital, har for eksempel daglig tilgang til nyhetskanalene Deutche Welle, BBC World News, Sky News, CNN, og Al Jazeera. I tillegg kommer kanalene Bloomberg og CNBC som formidler internasjonale økonomi-nyheter.

YouTube, Instagram og TikTok som nyhetskanaler

Våren 2007 lanserte den ene kanalen etter den andre de mest populære TV-sendingene sine på YouTube. Først ute var Al Jazeera, så kom France 24 og like etter fulgte de andre etter. Sendingene blir lagt ut på både arabisk, engelsk og morsmålet. Nyheter formidles i dag også gjennom sosiale medier som Facebook, Instagram, Twitter og TikTok.

Eksempler:

Kampen går ut på å vinne fram med sitt perspektiv, sitt verdensbilde. Og det er den yngre generasjonen som er hovedmålgruppen for disse nye nettbaserte globalkanalene. En undersøkelse fra 2018 viste for eksempel at en tredjedel av norske ungdommer brukte sosiale medier som nyhetskanal. En mediebrukundersøkelse fra 2021 viser imidlertid at interessen for nyheter på Facebook er dalende.

Utfordrer statlig mediekontroll

Nyhetsformidling via sosiale medier kan skape hodebry for nasjonale myndigheter, siden nyheter i sosiale medier sprer seg raskt når de deles og retwitres.

Russland valgte i mars 2022 å forby Facebook og Twitter. Slik stengte de den tilgangen russiske borgere hadde til vestlige nyheter. Vesten hadde da, på sin side, allerede blokkert vestlige borgeres tilgang til nyheter fra russiske Sputnik og RT.

Google som nyhetskanal

Google News ble lansert i 2018. Det er en nyhetstjeneste som tilbyr brukertilpassede nyheter. Men i flere land har Google fått kritikk for at de på denne måten forsøker å tjene penger på reklame som kobles til innhold de ikke har betalt for.

Som en reaksjon på denne kritikken har Google tilbudt seg å løfte fram kvalitetsjournalistikk som gir nyhetene mer oppmerksomhet og større rekkevidde.

Resultatet er at stadige flere "" vurderer og siler ut hvilke nyheter vi som nyhetskonsumenter får tilgang til.

Sosiale medier som alternative nyhetskilder

Private aktører i sosiale medier bidrar også til nyhetsformidling. Det deles ufattelig mange bilder fra hendelser der ingen journalister er til stede. Det gir en unik mulighet til å se hva som faktisk skjer, men det gjør det vanskeligere å at det som formidles, er sant.

Nyhetsfortellinger er alltid tolkninger av det som har hendt. I det ligger en mulighet for å formidle nyhetssaker som bygger på feilinformasjon, desinformasjon og konspirasjonsteorier. Undersøkelser har vist at mange amerikanere i dag ukritisk henter sin informasjon om verden fra ikke-redaksjonelle kilder.

Viktige begreper

Kilder

Allente. Kjenner du til alle våre nyhetskanaler hos Canal Digital? Hentet 8. mars 2022 fra https://www.allente.no/allente-bedrift/Nyhetskanaler/

Allan, S. (2010). The Routledge Companion to News and Journalism. http://sites.psu.edu/comm292/wp-content/uploads/sites/5180/2014/08/The_Routledge_Companion_to_News_and_Journalism.pdf

Alnes, E. (2020, 16. februar). Google vurderer å betale mediehus for nyheiter. NRK.no. https://www.nrk.no/kultur/google-vurderer-a-betale-mediehus-for-nyheiter-1.14904656

Henriksen, T. (2021, 5. november). Ny rapport fra MBL: – Færre bruker Facebook som nyhetskilde. Medier24. https://m24.no/mbl/ny-rapport-fra-mbl--faerre-bruker-facebook-som-nyhetskilde/418453

Lyngve, E. & Syvertsen, T. (2020, 2. desember). Nyhetsbyråer. Store norske leksikon. https://snl.no/nyhetsbyr%C3%A5

Slettemeås, D. & Kjørstad, I. (2016). Nyheter i en digitalisert hverdag. (Oppdragsrapport nr. 10 - 2016). Forbruksforskningsinstituttet SIFO, Høgskolen i Oslo og Akershus. https://www.medienorge.uib.no/files/Eksterne_pub/2016_sifo_nyheter_digitalisert_hverdag.pdf

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Jan-Arve Overland og Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 08.03.2022

Læringsressurser

Internasjonal nyhetsformidling