Hopp til innhold

Fagstoff

Teknologi- og annonseselskaper

De store teknologi- og annonseselskapene er blant de største selskapene globalt, målt i børsverdi. Forretningsmodellen kan forklare hvorfor de er så store, og hvorfor de griper inn i ditt og mitt personlige liv.
Fotografi av en stor YouTube-logo på en opplyst vegg med skygger av mennesker i framgrunnen.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvem er de?

Et fellestrekk ved de store teknologi- og annonseselskapene er at de eier de største sosiale mediene som blir brukt globalt.

Blant de største teknologi- og annonseselskapene finner vi de amerikanske selskapene Alphabet (Google og YouTube) og Meta (Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp) og det kinesiske selskapet Tencent (WeChat, QQ og en andel av Snapchat).

Hele 98,5 prosent av inntektene til Meta og 83 prosent av inntektene til Alphabet kom i 2019 fra annonser. Gjennom eierskapet sitt griper disse selskapene inn i livene våre på ulike vis. Forretningsmodellen deres kan på mange måter forklare hvorfor selskapene er blitt så store, og hvorfor de sosiale mediene er utformet slik de er.

Forretningsmodellen

Ved å se på hvordan Meta (tidligere Facebook) har utviklet seg siden selskapet ble grunnlagt i 2004, får vi et tydelig bilde av hva som kjennetegner forretningsmodellen til de store teknologi- og annonseselskapene.

Tidslinje for utvikling av Faceook (nå Meta). Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Den økonomiske veksten til Meta er uten tvil en suksesshistorie. Men fram til 2009 var ikke Meta et lønnsomt selskap. Hovedsatsingen de første årene var brukervekst, men i 2008 ble lønnsomhet det viktigste for selskapet etter at de bestemte seg for å satse på annonser som inntektskilde i 2007.

Gjennom strategiske oppkjøp og kopiering oppnådde de en kritisk masse og gjorde det mulig å etablere en forretningsmodell basert på og salg av .

Markedsposisjon og bruk

  • Facebook er i dag verdens største sosiale plattform, med 2,85 milliarder månedlige aktive brukere (juni 2021).

  • 3,5 millioner nordmenn har en brukerprofil på Facebook, og 69 prosent bruker Facebook daglig (oktober 2021).

  • Meta ble i april 2021 verdsatt til over 1000 milliarder dollar på børsen.

  • Meta omsatte for 29 milliarder dollar de første 3 månedene i 2021. Selskapet hadde et overskudd på 10,4 milliarder dollar de første 3 månedene i 2021.

  • Meta har 60 650 fulltidsansatte (mars 2021).

Hva kjennetegner denne forretningsmodellen?

Et av kjennetegnene er at selskapet samler så mye brukerinformasjon om deg og meg som mulig. Deretter bruker de en algoritme-drevet måte å vise fram innholdet på. Dette gjør at de lettere kan vise målrettede annonser til brukerne.

Dette markedet handler derfor i stor grad om salg av annonser som er målrettet. Du og jeg bruker en gratistjeneste og jobber samtidig gratis for dem ved å gi fra oss brukerdata. Denne forretningsmodellen kan langt på vei forklare hvorfor de sosiale mediene er utformet slik de er.

I boken Sosiale medier (2021, s. 15) skriver forfatterne Ida Aalen og Magnus Hoem Iversen følgende:

Det er vi som gir mening til sosiale medier. Uten oss er sosiale medier nyhetsstrømmer uten innhold, knapper som ingen trykker på, og algoritmer som ikke har noen oppgaver.

Konsekvenser for forbrukerne

Selskaper som Meta tilbyr sosiale medier som har privatlivet vårt og oppmerksomheten vår som råvare. Dette griper inn i ditt og mitt personlige liv, endrer reglene for hvem og hva vi gir oppmerksomhet, og griper inn i det samfunnet og demokratiet vi lever i. Blant annet har den norske mediebransjen tapt store annonseinntekter.

Tenk over

På spørsmålet om hva sosiale medier gjør med oss, sier medieviterne Ida Aalen og Magnus Hoem Iversen dette:

Når vi spør hva sosiale medier gjør med oss, spør vi hva sosiale medier gjør med noe som er komplisert og mangfoldig. Derfor gjør heller ikke sosiale medier en ting med oss. Svaret kan ikke være enkelt, fordi de har blitt sammenvevd med noe som ikke er enkelt. (Aalen & Iversen, 2021, s. 210).

Hva prøver medieviterne å si oss i dette sitatet?

Foto av en skjerm som viser en mann i svart genser ved en digital plakat. Plakaten har hvit bakgrunn og teksten "Meta" i svart til høyre for en blå sløyfe som ligner et liggende åttetall eller det matematiske symbolet for en uendelig mengde.
Åpne bilde i et nytt vindu

Facebook og fremtiden

Facebook har de siste årene fått et mer kritisk blikk rettet mot seg. Den utløsende faktoren var presidentvalgkampen i USA i 2016, hvor Donald Trump ble valgt til president. I ettertid har det kommet fram at blant andre Russland hadde forsøkt å påvirke det amerikanske presidentvalget ved bruk av sosiale medier som Facebook.

Det har også kommer fram at konsulentselskapet Cambridge Analytica hadde fått tilgang til data fra over 80 millioner Facebook-brukere, og at selskapet hadde brukt disse dataene for å målrette politiske annonser for Trumps presidentvalgkamp.

Via varsleren Frances Haugen fikk offentligheten i 2021 innblikk i interne dokumenter som ga Facebook negativ publisitet. Dokumentene viste også at Facebook sliter med å rekruttere yngre brukere i den vestlige verden.

Hva er så Facebook sitt svar på dette? I oktober 2021 svarte de med at de skal bli enda større og helst skape et helt nytt univers for oss – et "Metaverse" ("Metaunivers" på norsk) – og at selskapet skifter navn fra Facebook til Meta.

Kilder

Aalen, I. & Iversen, M.H. (2021). Sosiale medier. Fagbokforlaget.

Boyd, D. (2011). Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications. I Z. Papacharissi (Red), A Networked Self: Identity, Community and Culture on Social Network Sites (s. 39–57). Routledge.

Solheim, E. (2021, 29. oktober). Facebooks vei mot verdensherredømme. NRK Beta. https://nrkbeta.no/2021/10/29/facebooks-vei-mot-verdensherredomme/

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Jan-Arve Overland.
Sist faglig oppdatert 20.12.2021

Læringsressurser

Globale teknologiselskaper og medieaktører