Hopp til innhold

Egenvurdering

Egenvurdering for emnet globale teknologiselskaper og medieaktører

Hvorfor er distribusjon av innhold så lønnsomt for globale teknologiselskaper? Hva skjer med norske medier og norsk språk i møte med et globalt mediemarked? Og hvordan påvirker globale medieaktører kultur og verdisyn i andre land?
Foto av en skjerm som viser en mann i svart genser ved en digital logoplakat. Plakaten har hvit bakgrunn og teksten "Meta" i svart til høyre for en blå sløyfe som ligner et liggende åttetall eller det matematiske symbolet for en uendelig mengde.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva har du lært om globale teknologiselskaper og medieaktører?

Gå gjennom disse punktene og få oversikt:

  • Jeg vet hva innebærer.

  • Jeg forstår og kan beskrive hva som kjennetegner dagens internasjonale .

  • Jeg kjenner til virksomheten til de største globale medieselskapene, og jeg vet hvorfor distribusjon av medieinnhold er lønnsomt.
  • Jeg forstår hvilke demokratiske utfordringer som kan oppstå når globale og r får stor makt.
  • Jeg kan reflekter rundt sider ved den globale teknologiutviklingen.
  • Jeg forstår hvilken innvirkning global, digital distribusjon av medieinnhold kan ha på språk og kultur.


Fagbegreper

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 03.01.2022

Læringsressurser

Globale teknologiselskaper og medieaktører