Hopp til innhold
Fagartikkel

Tollpapirer

Det er viktig at alt er i orden når vi passerer landegrenser på transportoppdrag. Her lærer du hvilke papirer du må vise tollmyndighetene ved grensepassering.

Tollpapirer

Transitteringskonvensjonen fastsetter regler for vareflyten mellom nasjoner i EU og EFTA og enkelte andre land.

Varer som har sin fulle opprinnelse i EU-/EØS-området, skal deklareres etter en tollprosedyre som Tollvesenet kaller T2. For slike varer gjelder full tollfrihet mellom nasjonene. For varer som ikke har sin opprinnelse i EU-/EØS-området, skal vi bruke prosedyren T1. For slike varer skal det betales toll.

Tollmyndighetene tildeler sendinga et transitteringsnummer ved avgang fra eksportlandet. Dette nummeret skal du vise fram ved hver grensepassering. Når sendinga er framme i importlandet, melder tollstedet der tilbake til avgangstollstedet. Da er transitteringa (overføringa av varer) fullført. Meldingene sendes elektronisk gjennom Tollvesenets elektroniske transitteringssystem, TET/NCTS.

Grensepasseringsattest

Avgangstollstedet kan utstede en grensepasseringsattest som styrer transportmiddelet via bestemte grensepasseringer gjennom flere land fram til ankomsttollstedet. Landene som godset fraktes gjennom, kaller vi transittland (gjennomkjøringsland). Hvis vi har en slik attest, skal vi forevise den ved hver grensepassering. I tillegg kan den som tolldeklarerer varene, angi hvilke grensepasseringssteder som er planlagt, i rubrikk 51 i enhetsblanketten.

Ulike land

Ved eksport og import mellom EU-/EØS-området og land utenfor EU-EØS-området gjelder andre tollpapirer enn enhetsblanketten. Hvilke papirer som gjelder i slike tilfeller, framgår av bilaterale handelsavtaler mellom landene som er involvert.

Ved transport utenom EU-/EØS-området er TIR-konvensjonen et alternativ. Denne tollkonvensjonen er framforhandlet av FN. I stedet for å fylle ut en enhetsblankett fyller partene ut et TIR-carnet. Dokumentet får de ved henvendelse til Norges Lastebileier-forbund.

Relatert innhold