Fellesskapstillatelse og CEMT-tillatelse
Alle som driver yrkestransport med gods innen EØS-området, må, i henhold til handelsavtalen (EØS-avtalen) som Norge har inngått med EU, ha fellesskapstillatelse. Kopi av fellesskapstillatelsen skal ligge i kjøretøyet under transport. Handelsavtalen gir norske transportører rett til
- transport mellom Norge og et land innenfor EU-/EØS-området
- transport av gods i transitt gjennom et EU-/EØS-land
- midlertidig kabotasje (transport av gods i et annet EU-/EØS-land)
I tabellen kan du se hvilke land som inngår i EU-, EØS- og EFTA-områdene:
Handelsunion | Handelsavtaler | Land |
EU | Østerrike, Belgia, Bulgaria, Kroatia, Kypros, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Irland, Italia, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige | |
EØS | Norge, Island og Liechtenstein | |
EFTA | Norge, Island, Sveits og Liechtenstein |
En fellesskapstillatelse er ikke alltid tilstrekkelig. Om du skal kjøre til og fra et land utenom EU-/EØS-/EFTA-området, må du ha en CEMT-tillatelse fra et land som er medlem av den europeiske transportministerkonferansen, eller ITF, som dette internasjonale samarbeidsorganet heter nå. CEMT-tillatelser får du fra Statens vegvesen ved behov.
Eksempel
Om en norsk sjåfør skal kjøre fra Kirkenes til Russland, må sjåføren ha med seg en CEMT-tillatelse. Grunnen er at Russland ikke er medlem av EU, samtidig som både Norge og Russland er medlemmer av ITF.