Hopp til innhold
Fagartikkel

ADR-dokumenter ved vegtransport

Transport av farlig gods krever særskilt dokumentasjon. Her lærer du om dokumenter som skal følge det farlige godset.

Farlig gods

Ved transport av farlig gods skal det alltid foreligge skriftlige instruksjoner. Unntaket er for transport av begrensede mengder av det farlige godset.

Disse instruksjonene skal du oppbevare i førerhytta slik at du kan ta med deg transportuhellskortene hvis det blir nødvendig å evakuere (ADR margnr. 8.1.2.3). Ved ulykke overlater du informasjonen om det farlige godset til skadestedslederen så snart denne ankommer til ulykkesstedet. I tillegg skal fraktbrev for transport av farlig gods inneholde de opplysningene som framgår av ADR margnr. 5.4.1.1.

Selv skal du ha med deg gyldig ADR-kompetansebevis i tillegg til ADR-godkjenningsbevis for kjøretøyet. Godkjenningsbeviset for kjøretøyet skal ligge i kjøretøyet. Kjører du tankbil, skal du ha med deg kompetansebeviset ditt for ADR-tanktransport.

Melding ved internasjonal ferjetransport av farlig gods

I Norge er innenlands sjøtransport et kommunalt ansvar. Regelverket stiller krav om at alle som ankommer en havn med farlig gods, skal melde fra minst 24 timer før ankomst. Vi finner reglene i kapittel 3 i forskrift om lossing, lasting, lagring og transport innen kommunens sjøområde og havner innenfor samme område av farlige stoffer og varer.

Kapittel 3 i forskriften

§ 3-1. Melding

Agent eller transportør for, eller fører av, transportmiddel som bringer farlig gods inn i havner på vei eller jernbane, skal gi melding til havneadministrasjonen om hva slags farlig gods som bringes inn og i hvilke mengder. Melding skal gis minst 24 timer før ankomst. Er ikke dette mulig, skal melding gis så snart ankomsttidspunktet kan fastlegges. Fristen kan reduseres med havneadministrasjonens samtykke.

§ 3-2. Unntak fra meldeplikten

Unntatt fra meldeplikten er farlig gods som transporteres i begrensede mengder, enten i henhold til IMDG-kodens avsnitt 18 eller ADR-konvensjonens MARGNR. 10010 og 10011.

Legg merke til at regelen ikke bare gjelder fartøy (maritime transportmidler er regulert ved IMDG-koden), men alle transportmidler som bringer farlig gods til havna. Regelen gjelder altså også for kjøretøy som ankommer et havneområde med ADR-gods. Hvis du for eksempel ankommer Oslo havn med farlig gods som skal videre med båt til Europa, skal havnemyndighetene ha beskjed minst ett døgn i forveien.

Farlig gods-papirer ved sjøtransport

Ved sjøtransport gjelder IMDG-koden. Denne krever at føreren av et fartøy skal ha oversikt over hvor på skipet farlig gods er lastet. Derfor må ADR-dokumentasjonen kompletteres med et stuingssertifikat ved ferjetransport. I tillegg skal skipsføreren ha et sett transportuhellskort og et sett fraktbrev.

Kilde

Forskrift om lossing, lasting mv av farlige stoffer i kommunens sjøområde. (2009). Forskrift om lossing, lasting, lagring og transport innen kommunens sjøområde og havner innenfor samme område av farlige stoffer og varer (FOR-2009-12-15-1543). Lovdata. https://lovdata.no/forskrift/2009-12-15-1543

Relatert innhold