Inviter barn til skolen
Dere skal planlegge, gjennomføre og evaluerer aktiviteter for ei gruppe barn som dere inviterer fra en barnehage eller skole/SFO.
Det er lurt at læreren tar/har kontakt med barnehagen eller skolen/SFO på forhånd, slik at de har god informasjon om det som skal skje.
Målet med opplegget
Barna skal oppleve å bli møtt med omsorg i ulike aktiviteter. De skal oppleve å ha en fin stund sammen med dere. De skal bli sett, hørt, lyttet til, anerkjent, respektert og forstått av omsorgsfulle barne- og ungdomsarbeiderelever.
Jobb sammen i grupper med ca. tre–fire elever på hver gruppe. Inviter så mange barn at det blir mellom tre og fem barn per gruppe.
Det overordnede målet for besøket er gitt ovenfor. Ut fra dette skal dere lage en plan over hva dere skal gjøre, og hvordan dere vil gjennomføre det.
Barnas forutsetninger og ulike rammefaktorer
For å lage en god plan må du ta utgangspunkt i barnas forutsetninger og i rammefaktorer. Diskuter og noter stikkord til de følgende punktene:
- barnas forutsetninger: alder, interesser og erfaringer. Hva kan barna mestre?
- rammefaktorer: antall barn, antall voksne, sted, tid, rom. Hvor skal aktiviteten foregå? Hva du må ha på plass av det praktiske for å gjennomføre aktiviteten?
- innhold eller tema. Hva skal dere gjøre, eller hvilket tema vil dere ha for besøket?
Lag plan over innholdet/aktivitetene
- Hva skal dere gjøre?
- Hvordan vil dere gjøre det?
- Hvorfor gjør dere det?
- Hvem har ansvaret?
- Hvilke hjelpemidler trenger dere?
- Lag en lignende tabell som den nedenfor, og fyll inn for hver aktivitet dere planlegger.
Hva? | Hvordan ?(arbeidsmåter) | Hvorfor?(mål) | Hvem har ansvaret? | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Ønske velkommen | ||||
Aktivitet 1 | ||||
Aktivitet 2 | ||||
Avskjed |
Lag invitasjon
Lag en invitasjon til barnehagen/SFO. Den skal inneholde nødvendig informasjon og bilder slik at barn som ikke kan lese, kan se og forstå og få lyst til å besøke dere. Her er det viktig med gode bilder som kan gi informasjon og inspirere.
Ta imot barna og ønsk dem velkommen. Presenter dere og la barna få si hva de heter. Fortell hva dere har tenkt å gjøre. Gjennomfør aktiviteten/e sammen med barna – ha fokus på omsorg og at barna skal ha det bra. Avslutning: Takk barna for at de kom. Spør/utforsk hvordan de har opplevd å være sammen med dere. Still åpne spørsmål som for eksempel: "Kan du si litt om hvordan du har hatt det her i dag?" og "Kan du fortelle oss litt om hva du synes om ...?"
Å ha med både velkomst og avskjed i planen gir dere en god oversikt.
Rydd
Hver gruppe må rydde på plass utstyr, og dere må rydde/vaske det området dere har brukt.
Her skal du reflektere over / tenke på hva som gikk bra, og hva som kunne vært gjort annerledes. Bruk gjerne spørsmålene under til hjelp for å evaluere.
- Fikk du vist omsorg til barna? Hvordan gjorde du det?
- Lyttet du aktivt og tolket barnets (omsorgsmottakerens) signaler og uttrykk så du hadde mulighet til å tilpasse handlingene dine til barnet, slik at det ble oppfattet som omsorg av barnet? Beskriv hva du gjorde, og hvordan barnet reagerte. Ser du at det kunne vært gjort på en annen eller bedre måte? Hvis det er tilfelle, gi eksempler og forklar hvordan.
- Hvilke mål ble nådd/ikke nådd/delvis nådd?
- Hva fungerte godt/mindre godt, og hvorfor?
- Hvilke erfaringer har dere i gruppa gjort dere med tanke på egne arbeidsmåter og arbeidsfordeling?
- Hva bør dere arbeide bedre med?
- Hadde dere beskrevet godt nok i planen hvordan dere skulle vise omsorg?
- Hvordan passet aktivitetene til barnas alder og modning? Mestret de aktiviteten?
- Skriv minst tre ting du synes fungerte bra.
- Skriv ned en eller to ting du vil gjøre på en annen måte neste gang.