Prøv deg som kartograf
Jobb individuelt eller gå sammen i mindre grupper (to–tre elever).
Lag to kart med det samme innholdet, men bruk ulike farger og symboler på de to kartene. Lag gjerne et godt og tydelig kart, og et mindre godt kart. Dere kan velge om et av kartene eller begge skal lages digitalt. I så fall kan dere finne karttjenester dere kan bruke, i artikkelen "Bruk av digitale kartverktøy".
Forslag til tema for kartene:bra steder å henge for ungdom
fine turer i nærområdet
landformer rundt skolen
områder som kan bli rammet av naturfarer (ras, flom, stormflo, skred)
Presenter kartene for resten av klassen.
Til slutt kan dere diskutere hva som gjør et kart godt eller mindre godt. Her er noen spørsmål dere kan ta utgangspunkt i:
Hvilke kart likte dere best? Hvorfor?
Hva er viktig for at et kart skal være tydelig og fungere?
Er det noen fordeler med digitale kart?
Er det noen fordeler med analoge kart?