Å lese og tolke informasjon i kart krever trening. I denne oppgaven kan dere sammen trene på å lese og tolke ulike tematiske kart.
Oppgavene under handler om å lese og tolke kart og er dermed visuelle. Vi har derfor ikke alternativer til disse oppgavene til dem som bruker skjermleser.
Mål med oppgavene
Målene med disse oppgavene er at du skal
øve deg på å lese og tolke ulike tematiske kart
bli bevisst hva et tematisk kart er, og hvilke valg en kartograf gjør
Introduksjon
Oppgaven har tre deler. I den første delen skal dere jobbe individuelt, i den andre delen i grupper, og den tredje delen tar dere i plenum. Før dere starter, må dere gå sammen i grupper på tre–fem elever.
1. Individuelt: Tolk og vurder hvert deres kart
Velg hvert deres kart under.
Skriv ned noen av valgene karttegneren har gjort (farger, fargeskalaer, bruk av symboler, hvilken informasjon er tatt med og så videre). Er det noe du ville ha løst annerledes?
Tolk informasjonen kartet gir. Skriv ned stikkord til spørsmålene under slik at du kan presentere det for resten av gruppa etterpå.
Hva viser kartet?
Er det noe du stusser på eller ikke helt forstår?
Synes du dette er et godt og tydelig kart? Hvorfor eller hvorfor ikke? Har du forslag til noe som kan gjøre kartet tydeligere eller bedre?
Svar på spørsmålene som står over kartet.
Kart dere kan velge
Bananproduksjon i verden
På kartet ser det ut som at det produseres bananer i Alaska. Kan det stemme?
Hvilken informasjon kan du finne i dette kartet, blant annet ved å holde musepekeren over et område?
I dette kartet kan du trykke på et hvilket som helst område og få opp befolkningstettheten for området du trykker i. Tegnforklaringen ligger under de tre strekene nederst i høyre hjørne.
Hva synes du om valget av farger? Er det enkelt å tolke kartet?
Hvilken informasjon, eller data, trenger vi for å lage et kart som dette?
Gå gjennom ett og ett kart som dere jobbet med i del 1. Den som jobbet med kartet, styrer gjennomgangen. Følg gjerne disse punktene:
Hva viser kartet?
Er det noe du stusser på eller ikke helt forstår?
Synes du dette er et godt og tydelig kart? Hvorfor eller hvorfor ikke? Har dere forslag til noe som kan gjøre kartet tydeligere eller bedre?
Svar på spørsmålene som står over kartet.
3. Debrifing: Oppsummer i klassen
Læreren samler trådene i en klassesamtale. Hvilke kart likte klassen? Hvorfor? Hva kjennetegner et godt kart? Er det vanskelig å lese informasjon ut av tematiske kart?
Snakk litt om hvordan prosessen i gruppene har vært, og hvordan diskusjonene gikk.