Ulike tilnærminger til litteratur
Det finnes mange teorier om litteratur. Disse lever side om side og har svært ulike perspektiver og innfallsvinkler. Litteraturteorier har utviklet seg i takt med andre endringer i samfunnet, og de har tatt innover seg nye perspektiver på verden generelt og språk og tekst spesielt.
Noen teorier har oppstått som en reaksjon på dominerende perspektiver og erstattet dem. Samtidig har de nye teoriene beholdt viktige innsikter og elementer fra foregående perspektiver og bygd videre på dem. De ulike perspektivene utelukker altså ikke nødvendigvis hverandre, og elementer fra ulike teorier kan brukes sammen og kan utfylle hverandre.
Ulike teorier om litteratur har ulikt fokus. Noen fokuserer på selve tekstene, andre på konteksten som tekstene har blitt til i. Det er også perspektiver på litteratur som vektlegger henholdsvis forfatteren og leseren.
Romanen Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar kan undersøkes fra mange ulike perspektiver. I romanen møter vi Mo og Jamal som begge vokser opp i høyblokkene på Oslos østkant. Begge har foreldre med innvandrerbakgrunn, men de har ulike forutsetninger når det gjelder utdanningsmuligheter, hjemmeforhold og økonomi.
Med fokus på selve teksten kan vi for eksempel undersøke hvordan språket til de to hovedpersonene er en viktig del av personskildringa. Når vi trekker inn konteksten, kan vi se handlinga i lys av klassemotsetninger, kjønnsforskjeller og kulturforskjeller. Forfatter Zeshan Shakar har også fortalt om oppveksten sin i flere intervjuer, og disse kan knyttes opp mot tematikken i romanen hans. Til slutt kan du som leser undersøke hvordan dine egne erfaringer påvirker hvordan du tolker teksten, og hvilke følelser den vekker i deg.
Tenk over / diskuter
Hvor ligger vanligvis fokuset på tekster i skolen? På tekst, kontekst, leser eller forfatter?
Guoskevaš sisdoallu
Her får du et overblikk over ulike litteraturteorier som kun har selve teksten som analyseområde.
Hvilke litteraturteoretiske retninger mener konteksten er viktig for å forstå litteratur, og hvordan kan du bruke dette i møte med tekster?