Njuike sisdollui
Bargobihttá

Bruk ulike litteraturteorier på novellen "Skolegutt"

Med puslespillmetoden setter fire gruppemedlemmer seg inn i hvert sitt perspektiv på litteratur. Hva skjer når dere leser novellen "Skolegutt" fra så ulike perspektiver?

Uforsk "Skolegutt" fra ulike perspektiver

I dette opplegget skal dere jobbe med novellen "Skolegutt" av Laila Stien. Dere kan lese novellen "Skolegutt" på Nasjonalbibliotekets nettsider.

I stedet for at alle setter seg like godt inn i alle perspektivene, skal hvert gruppemedlem bli ekspert på en av de fire tilnærmingsmåtene til litteratur. Dere tar utgangspunkt i enten teksten, konteksten, leseren eller forfatteren.

Denne måten å jobbe på kalles puslespillmetoden og ble først utviklet av psykologen Eliot Aronson.

Del 1. Del inn i grupper på fire

Gå sammen i grupper på fire. Hvert gruppemedlem får et tall fra en til fire. Hvis gruppene ikke går opp, kan to medlemmer dele samme tall eller firer-oppdraget gjøres av alle.

Så får alle tildelt et perspektiv ut fra hvilket tall de har fått. Se oversikten under:

  • enerne: teksten

  • toerne: konteksten

  • treerne: forfatteren

  • firerne: leseren

Del 2. Jobb med tilnærminga du har fått tildelt

  • Individuelt: Les om det perspektivet du har fått tildelt, enten teksten, konteksten, forfatteren eller leseren.

  • Gå sammen med de andre som har satt seg inn i det samme litteraturperspektivet som deg, og diskuter det sammen, slik at alle får med seg det viktigste i dette perspektivet.

  • Diskuter deretter hvordan deres tilnærming kan brukes til å tolke og analysere "Skolegutt", og bruk analysespørsmålene for ulike litteraturteorier.

Del 3. Bruk de ulike tilnærmingene sammen

  • Nå går alle tilbake til gruppa dere begynte med, der alle har hvert sitt tall.

  • Legg fram de ulike perspektivene på litteratur, og hvordan dette kan brukes på "Skolegutt". Bruk tre minutter på hvert innlegg.

Del 4. Evaluer de ulike tilnærmingene

Når alle fire har presentert sitt perspektiv, kan dere diskutere i gruppa hvordan de ulike perspektivene bidro til tolkninga av teksten:

  • Hva er styrker og svakheter ved de fire måtene å analysere og tolke en tekst på?

  • Var det noen perspektiver som passet bedre enn andre? Hvorfor?

  • Hvordan utviklet forståelsen deres av teksten seg etter hvert som dere hørte de andres perspektiver på den?