Njuike sisdollui
Bargobihttá

Tema: Elevdemokratiet og valg av tillitselev

Elevdemokratiet handler om at du som elev har rett til å påvirke din egen skolehverdag. I disse forslagene til opplegg for klassens time kan du lære mer om hva elevmedvirkning, elevdemokrati og elevrådet er. I tillegg kan klassen få hjelp til å komme i gang med valg av tillitselev.

Nedenfor har vi samlet forslag til oppgaver dere kan jobbe med for å lære mer om elevdemokratiet og forberede og gjennomføre valg av tillitselev. Forslagene er samlet i økter som varer cirka 20–30 minutter. Det passer derfor godt å for eksempel jobbe med dem i klassens time. Vi har laget et forslag til progresjon hvis dere ønsker å jobbe med flere ulike økter over en litt lengre periode. Det er likevel ikke nødvendig å følge denne rekkefølgen. Dere kan godt velge ut en eller to økter og bare jobbe med dem.

Økt 1: Hva er elevdemokrati?

I denne økten skal dere få kunnskap om elevdemokratiet og reflektere over hvorfor det er viktig. Begynn økten med å se videoen, og diskuter deretter spørsmålene i oppgaven under.

Oppgave: Hvorfor trenger vi et elevdemokrati?

Tips til denne økten

Det er viktig å vite hvordan elevdemokratiet fungerer, og hvilke rettigheter dere har. I artikkelen under finner dere informasjon om dette. Bruk gjerne artikkelen for å få hjelp til å svare på spørsmålene. Dere kan også gå gjennom de viktigste punktene i artikkelen i fellesskap, hvis dere får tid til det.

Artikkel: Elevmedvirkning og elevdemokrati

Økt 2: Forberedelser til valg av tillitselev

Hvilke egenskaper bør en tillitselev ha? Målet med oppgaven under er å løfte fram flere gode kandidater til vervet som tillitselev.

Oppgave: Hva er en god tillitselev?

Tips til denne økten

Før dere skal gjennomføre selve valget, bør hver enkelt elev tenke gjennom følgende:

  • Ønsker du å stille til valg?

  • Ønsker du å foreslå en medelev som kandidat? Si i tilfelle gjerne fra om dette til medeleven.

  • Er det noen som du mener egner seg for rollen som tillitselev? Kan du oppfordre noen til å melde seg som kandidat selv?

Økt 3: Valg av tillitselev

Læreren skal organisere valget av tillitselev. Det er viktig å følge prinsippene som er listet opp i begynnelsen av artikkelen under. Artikkelen har også et forslag til hvordan valget kan organiseres.

Godt valg!

Artikkel: Valg av tillitselev

Tips og ressurser til arbeid med elevdemokrati

Klassens time kan brukes som et forum for å ta opp og diskutere saker som tillitseleven skal ta videre til for eksempel kontaktlærer, faglærer, elevråd eller ledelsen på skolen. Elev,- lærling,- og mobbeombudene i Norge og Elevorganisasjonen har laget ei nettside der de blant annet gir tips til hvordan man som tillitselev kan lede klassens time.

Klassens time (elevråd.no)

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Eivind Sehested Zakariassen.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-06-11