Njuike sisdollui
Bargobihttá

Tema: Mobbing

Hva er mobbing? Hvorfor mobber noen andre, og hva kan du og klassen din gjøre for å hindre mobbing og skape et inkluderende felleskap?

Nedenfor har vi samlet noen forslag til oppgaver klassen kan jobbe med for å lære mer om mobbing, og hvordan dere kan skape et inkluderende klassemiljø. Forslagene er samlet i økter som varer cirka 20–30 minutter, så det passer godt å jobbe med dem i klassens time. Vi har laget et forslag til progresjon som egner seg hvis dere ønsker å jobbe med flere økter over en lengre periode. Det er likevel ikke nødvendig å følge denne rekkefølgen. Dere kan godt velge ut én eller to økter og bare jobbe med dem.

Økt 1: Likes

Alle mennesker har et grunnleggende behov for anerkjennelse og bekreftelse. Hvordan oppleves det å ikke få anerkjennelse fra andre? I denne øvelsen skal dere utforske hvordan det kan oppleves å ikke få likes av andre.

Øvelse: Liker du meg?

Økt 2: Hva er mobbing?

Mobbing er et økende problem i norsk skole. I denne oppgaven skal dere lære mer om hva mobbing er, og hva som er grunnen til at noen mobber andre. I første del skal dere diskutere sammenhengen mellom klassemiljø og mobbing. I andre del skal dere se en kort film om mobbing og diskutere ulike årsaker til mobbing.

Innenfor/utenfor

Tips til gjennomføring av denne økten

Det kan være lurt at læreren på forhånd har lest bakgrunnsartikkelen om mobbing på NDLA.

Hva er mobbing?

Økt 3: Mobbing og gruppepress

Hvorfor griper ikke flere ungdommer inn når de ser at andre blir mobbet selv om de synes det er ubehagelig og ønsker at mobberne skal stoppe? I denne oppgaven skal dere lære om gruppepress og reflektere over hva dere kan gjøre for å stoppe mobbing.

Mobbing og gruppepress

Tips til gjennomføring av denne økten

Det kan være lurt at læreren på forhånd har lest bakgrunnsartikkelen om mobbing på NDLA.

Hva er mobbing?

Økt 4: Hvorfor oppstår mobbing?

Det er mange ulike grunner til at mobbing oppstår. I denne oppgaven skal dere se en film om årsakene til mobbing. Deretter skal dere enten lese en artikkel om mobbing og svare på spørsmål eller gjennomføre et rollespill i klassen.

Rollespill om mobbing

Tips til gjennomføring av denne økten

Før denne økten må læreren og klassen bestemme om de ønsker å jobbe med en artikkel og oppgaver eller gjennomføre et rollespill. Uansett hva dere velger, kan dere starte med å se filmen Hvorfor oppstår mobbing? fra Redd Barna.

Hvis klassen velger å jobbe med en artikkel og oppgaver, gjør dere oppgave 1: "Hvorfor oppstår mobbing?" og oppgave 3: "Et inkluderende klassemiljø".

Hvis klassen velger å jobbe med et rollespill, gjør dere oppgave 2: "Rollespill om mobbing". Dere bør sette av minst én skoletime til gjennomføringen av rollespillet.

Økt 5: Samhold

Det er mange måter å skape et inkluderende klasse- og skolemiljø på. Klassen kan organisere en film- eller spillekveld eller organisere et felles kurs eller verksted. I denne oppgaven skal klassen gjennomføre et felles prosjekt for å skape økt samhold.

Prosjektoppgave: Samhold

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Karl Henrik Aanesen.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-08-12