Njuike sisdollui
Bargobihttá

Tema: Klassemiljø

Hvordan kan du skape et godt klassemiljø sammen med de andre elevene og læreren? Hvordan vil dere kommunisere med hverandre? Hvilke verdier er det viktig at dere respekter, og hvilke regler ønsker dere at alle skal følge?

Nedenfor har vi samlet et forslag til oppgaver dere kan jobbe med for å skape et bra klassemiljø. Forslagene er samlet i økter som varer cirka 20–30 minutter, så det passar godt å jobbe med dem i klassens time. Vi har laget et forslag til progresjon som egner seg viss dere ønsker å jobbe med flere økter over en lengre periode. Det er likevel ikke nødvendig å følge denne rekkefølgen. Dere kan godt velge ut én eller to økter og bare jobbe med dem.

Økt 1: Klassemiljø

Hva er det som kjennetegner et godt klassemiljø? I denne oppgaven skal dere jobbe i grupper og reflektere over hva dere forbinder med et godt klassemiljø. Oppgaven er organisert som en uhøytidelig konkurranse mellom gruppene.

Hva kjennetegner et godt klassemiljø?

Tips til alternativt opplegg

Dere kan også jobbe med klassemiljø og relasjoner ved å se novellefilmen Full kontroll. Filmen tematiser utestengelsesmekanismer i en klasse. I dette opplegget reflekterer dere først over noen utvalgte filmklipp, før dere ser hele filmen og reflekterer over den. Filmen og oppgavene varer i cirka 45–60 minutter til sammen.

Klassemiljø og relasjoner

Økt 2: Caser om klassemiljø

I en ny klasse møter du på mange ulike utfordringer. Hva gjør du hvis du for eksempel ikke tør å si noe i klassen, hvis du ser at noen holdes utenfor, eller hvis du er i ei gruppe som samarbeider dårlig? I denne oppgaven skal dere først reflektere alene over noen utfordringer, og deretter diskutere ulike caser sammen i grupper.

Caser om klassemiljø

Økt 3: Sosiale medier og klassemiljø

Sosiale medier kan være en nyttig og viktig arena for å skape gode relasjoner og et godt klassemiljø. I denne oppgaven skal dere jobbe i grupper og diskutere ulike caser om sosiale medier.

Sosiale medier og klassemiljø

Tips til gjennomføring av denne økten

Det er fire ulike oppgaver. Vi anbefaler at dere starter med oppgave 1 og diskuterer de ulike casene i grupper. Hvis dere får tid, kan dere velge en av de andre oppgavene:

  • Oppgave 2 handler om hvor grensen går for hva du kan si og dele på sosiale medier.

  • Oppgave 3 handler om hva slags tilbakemeldinger dere kan gi klassekamerater som har det vanskelig.

  • Oppgave 4 handler om sammenhengen mellom sosiale medier og selvbildet.

Økt 4: Verdier og klassemiljø

Verdier som respekt, inkludering, tilhørighet, selvstendighet, trygghet og omtanke er viktige for et godt klassemiljø. I denne oppgaven skal dere jobbe i grupper og finne konkrete eksempler på hva disse verdiene betyr i klasserommet. Deretter skal dere rangere hvilke verdier dere tenker er viktigst for å skape et godt klassemiljø.

Verdier og klassemiljø

Økt 5: Klasseregler

Hvordan vil dere ha det i klassen? I denne oppgaven skal dere jobbe fram en felles beskrivelse av hvordan dere vil ha det sammen i klasserommet. Dere starter med å jobbe individuelt med å formulere forslag, deretter reflekterer dere over forslagene i par, før dere diskuterer forslagene i grupper. Til slutt utfører dere en felles avstemning i plenum.

Klasseregler

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Karl Henrik Aanesen.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-06-06