Njuike sisdollui
Bargobihttá

Hva er en god tillitselev?

Det er ofte flere enn de som melder seg frivillig som kan egne seg som tillitselev. I denne oppgaven skal dere prøve å finne noen skjulte talenter i klassen.

Intervju

Gå sammen to og to. Det er fint hvis dere ikke kjenner hverandre godt fra før. Still hverandre følgende spørsmål:

  1. Hva liker du å gjøre på fritiden?

  2. Hvilke positive egenskaper har du?

  3. Liker du å snakke med andre?

  4. Bryr du deg om hvordan de rundt deg har det?

  5. Liker du å jobbe sammen med andre for å skape endringer?

  6. Hva synes du om det å ta ordet i forsamlinger, for eksempel i klasserommet eller i møter?

  7. Blir du engasjert hvis du mener andre blir utsatt for noe urettferdig eller feil?

  8. Hvilke andre ting engasjerer deg?

  9. Du er rektor for en dag. Hva ville du endret i skolen hvis du hadde helt frie tøyler?

Gruppediskusjoner

Sett dere sammen med et annet par.

  1. Diskuter: Hvorfor er det viktig å ha tillitselev i klassen?

  2. Ta en runde i gruppa. Hver person presenterer den de intervjuet for de andre. Hvilke positive egenskaper har den du intervjuet som kunne gjøre hen til en god tillitselev? Fokuser på positive egenskaper og vær raus med komplimenter.

  3. Diskuter hvem i gruppa som kunne egne seg som elevrådsrepresentant (uavhengig av om hen har lyst til å stille). Hver gruppe må komme med minst ett, eller aller helst flere, forslag.

Oppsummering i plenum

Hver gruppe presenter noen i gruppa som har egenskaper som kan gjøre dem til gode tillitselever.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Eivind Sehested Zakariassen ja Karl Henrik Aanesen.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-04-10