Njuike sisdollui
Bagadus

Lærerveiledning

Oversikt over undervisningsopplegget til den spanske spillefilmen Carmen y Lola.

Undervisningsopplegget

  • Undervisningsopplegget inneholder forslag til oppgaver og aktiviteter til filmen Carmen y Lola.

  • Estimert tidsbruk for hele opplegget er omtrent 3–4 uker (6–8 dobbelttimer).

Her følger en oversikt over oppgavesidene og hva de inneholder, samt tips til gjennomføring og forslag til vurdering.

Introducción: Carmen y Lola

Introduksjon

På denne sida finner du forslag til aktiviteter før filmen. Oppgavene forbereder elevene på handling og tema i filmen. Estimert tidsbruk er 45–60 minutter.

1. Los temas

Elevene samtaler om ett eller flere av temaene i filmen: forventninger, kjærlighet og kjønnsroller. Vi anbefaler å ta en felles oppsummering i klassen til slutt.

2. Imágenes

I denne oppgaven skal elevene se på og beskrive bilder fra noen viktige scener i filmen. De får forslag til spørsmål de kan stille hverandre, samt nyttig glose- og snakkehjelp i boksene. Elevene kan sitte sammen og bla i bildene på egen pc, eller du kan vise bildene på storskjerm.

3. El tráiler

Vis traileren i hel klasse, først uten norsk undertekst, så med. Elevene svarer på spørsmål til det de ser. Spør gjerne om det er andre ting de legger merke til.

4. Los gitanos en España

Denne lese- og oversettingsoppgaven gir elevene viktig informasjon om romfolket og hjelper dem å forstå filmen. Filmen handler om to romjenter og gir et innblikk i noen utfordringer ungdom fra romkulturen møter på.

La película Carmen y Lola

Film og fagtekst

Her finner du filmen og en tekst om filmen. La elevene først lytte til og lese den spanske teksten. Be dem deretter jobbe i par og oversette teksten muntlig. Til slutt leser de den norske teksten nederst på sida for å kontrollere at de har forstått innholdet. Estimert tidsbruk er 110–120 minutter.

Carmen y Lola handler om to romjenter som forelsker seg. Jenter skal helst ikke bevege seg utendørs alene og ikke ha kjæreste. Homofili er helt uakseptabelt. Filmen er spilt inn i Madrids forsteder i områder der det bor mange gitanos. Skuespillerne kommer fra området selv og er ikke profesjonelle skuespillere.

Filmen gir et unikt innblikk i romsamfunnet og -kulturen, og den belyser tidvis hvordan majoritetsbefolkningen forholder seg til denne gruppa, selv om dette ikke er hovedtemaet. Vi får også et innblikk i de strenge kjønnsrollene som preger samfunnet og hvordan barna blir oppdratt. Mat på bordet, familien, omdømme og tradisjon er viktig, utdanning og individuell frihet er ikke det. Samtidig er filmen en skildring av ung kjærlighet og den første forelskelsen.

Los personajes y el argumento

Personer og handling

På denne sida finner du oppgaver som elevene jobber med mens de ser filmen og rett etter at den er ferdig. Estimert tidsbruk er 45 minutter.

1. Un personaje de la película

Mens elevene ser filmen, skal de observere en av nøkkelpersonene. De fyller ut / samler informasjon om denne personen i et skjema. Skjemaet kan lastes ned eller skrives ut dersom man vil unngå bruk av pc under filmvisningen. Når filmen er ferdig, bruker elevene notatene sine til å skrive enkle setninger om sin person.

Øverst på sida er det portrettbilder av hovedpersoner og nøkkelpersoner i filmen. Fordel personene blant elevene, eller presenter dem kort på norsk og be elevene velge selv. Personene på bildene er: Carmen (forlovet med Rafa), Lola (ei annerledes romjente), Rafa (Carmens kjæreste), Flor (Lolas mor) og Paco (Lolas far).

2. Después de 44 minutos

For å bryte opp underveis er det lagt inn en samtaleøvelse etter 44 minutter. Pausen er også en fin anledning til å la elevene se over notatene sine.

3. ¿Qué recuerdas?

Interaktiv quiz på norsk der elevene sjekker hva de husker. Oppgaven kan gjøres individuelt eller i hel klasse på storskjerm.

4. El argumento de la película

Her skal elevene lage et kort handlingsreferat ved å sette setninger på spansk i riktig rekkefølge. Elever som jobber raskt, kan oppfordres til å gi et mer detaljert handlingsreferat.

Vocabulario y gramática

Ordforråd og grammatikk

Her finner du tre ulike øvingsrekker med både skriftlige og muntlige oppgaver, individuelle oppgaver og samarbeidsoppgaver. Estimert tidsbruk til denne delen er 90–120 minutter.

1. Palabras y expresiones

Elevene jobber med å forstå og oversette ord, uttrykk og setninger fra filmen. Disse er nyttige å kunne i flere sammenhenger. Elevene får fasit og løsningsforslag.

2. Adjetivos

Her kan elevene repetere grunnleggende regler for bruk av adjektiv og øve på å beskrive personer og filmer.

3. Ejercicios con el pretérito perfecto

Her repeterer elevene regler og bruken av presens perfektum og øver seg på å fortelle om hva de har gjort og opplevd.

La música

Musikken i filmen

Denne delen er fin å jobbe med hvis du kan sette av litt mer tid til filmopplegget. Estimert tidsbruk er 30–45 minutter.

Filmmusikken er inspirert av musikken til romfolket. Romfolket har påvirket spansk kultur på mange måter, blant annet gjennom musikk og dans. Først ser elevene et klipp fra filmen (der menigheten synger). Deretter jobber de med sangteksten og snakker om sin egen opplevelse av musikken.

Lag et kor og syng med den stemmen du har! Det har kanskje blitt mindre vanlig å synge i språktimene, men sang egner seg godt for å trene uttale og ordforråd. Å synge sammen kan være en fin måte å samle klassen på og utfordre elevene litt.

Hablar y escribir

Skriftlige og muntlige oppgaver

Her kan elevene velge mellom fire fordypningsoppgaver. Oppgavene er sortert etter vanskelighetsgrad slik at de mest krevende kommer til slutt. Elevene får god støtte i form av skrive- og snakkehjelp. Estimert tidsbruk er 2 x 90 minutter.

1. Una carta de amor

Denne oppgaven passer for elever som liker å være kreative og vil øve på skriftlig spansk. Oppgaven er delt i to deler. Først leser elevene brevet fra Carmen til Lola. Carmen har ikke noe særlig skolegang og har droppet ut av skolen, noe som vises ved måten hun skriver på.

Etter å ha jobbet med Carmens brev skriver elevene sitt eget kjærlighetsbrev. Når de har skrevet et utkast, kan de som vil, bytte brev med en medelev og gi hverandre tilbakemelding.

2. Un diálogo un año después

Dette er en fin oppgave for elever som liker å jobbe i par og vil øve på spansk muntlig. Her skal de bruke det de vet om rollefigurene de har observert, og egen fantasi, til å lage en dialog mellom de to personene. Dialogen framføres for klassen eller leveres digitalt.

3. La reseña de la película

Oppgaven går ut på å skrive en filmanmeldelse, og den passer for elever som vil øve seg på å skrive lengre sammenhengende tekster på spansk. Et alternativ er å spille inn en "Filmpolitiet-podkast" og anmelde filmen muntlig.

4. Una presentación sobre los roles de género

Elever som er klare for litt utfordring, kan velge å presentere et komplekst tema på spansk. De fleste vil nok gjøre dette sammen med noen. Når elevene har et utkast til presentasjonen klart, bør de få en kort tilbakemelding fra andre medelever eller fra lærer.

Før elevene starter på presentasjonen, leser de et sitat fra Lola. Det kan være lurt å gjennomgå sitatet sammen. Når presentasjonen er klar, kan elevene presentere for ei gruppe eller halv klasse, eller de kan spille inn presentasjonen digitalt.

Forslag til vurdering

Forslag til vurdering

De større oppgavene (hablar y escribir) egner seg til prosessorientert arbeid og (underveis-)vurdering. Elevene kan også vise hva de har lært, ved å avslutte med en fagsamtale. Her er forslag til spørsmål elevene kan forberede seg på:

  • ¿Qué opinas sobre la película?

  • ¿Qué has aprendido?

  • ¿Qué tipo de películas te gustan?

  • ¿Puedes describir alguno de los personajes de la película?

  • ¿Qué piensas sobre la música de la película Carmen y Lola?

  • ¿Qué mensaje crees que transmite la película?

  • ¿Qué tarea de las cuatro has elegido? ¿La carta de amor, el diálogo, la reseña de la película o la presentación?

  • ¿Qué has aprendido trabajando con esta tarea?

Egenvurdering

Se forslag til egenvurderingsskjema i vedlagt fil.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Kristina Victoria Vahl.
Maŋemusat ođastuvvon 2023-12-19