Det store bananprosjektet
Det kastes for mye mat i Norge og verden i dag. Dette er ikke bærekraftig, og en endring må til. En av matvarene vi kaster mye av, er bananer.
Dette prosjektet består av flere deler. I første del skal klassen finne så mange fakta som mulig om bananen, og lage fine faktaplakater. I tillegg skal dere samle inn bananer som egentlig skulle ha vært kastet, fra én eller flere lokalbutikker. Av disse bananene skal dere lage mat som dere deler ut på skolen. Kanskje dere kan inspirere andre til å kaste færre bananer?
Se gjerne episoden om Noobworks banansjokk fra serien Matsjokket som en innledning til temaet.
Del 1: Lag faktaplakater
Del klassen inn i grupper som jobber med å lage faktaplakater om bananen. Her er noen forslag til temaer:
Hvordan produseres en banan? Hvor lang tid tar det, og hvor mye ressurser må til for å få en banan spisemoden?
Hvordan fraktes bananen til Norge?
- Hva kan være gode grunner til å spise en banan?
Hvorfor kaster vi så mange bananer? Kom med ideer og forslag til hvordan vi kan redusere dette matsvinnet.
Presenter plakatene for hverandre.
Del 2: Finn oppskrifter
De samme gruppene jobber med å finne gode oppskrifter til retter man kan lage av bananer. Deretter samler klassen oppskriftene i et felles hefte. Hver gruppe får i oppdrag å finne oppskrifter til en av disse kategoriene:
bakverk
desserter
frokostretter
drikker
varmretter
Del 3: Samle inn bananer
Ta kontakt med en eller flere dagligvareforretninger, og hør om dere kan få bananene som skulle vært kastet denne uka. Vei bananene og ta bilder av dem. Lag en plakat som viser bildene, og skriv på hvor mange kilo som skulle ha vært kastet.
Del 4: Lag ulike retter med banan
Bruk oppskriftene dere fant, og lag et utvalg av rettene.
Del 5: Sett opp en stand
Sett opp en stand på skolen med faktaplakatene, og del ut smaksprøver på de rettene dere likte best.
Fortell forbipasserende om prosjektet deres og at maten er lagd av bananer som egentlig skulle vært kastet.
Tips!
Har dere bananer eller smaksprøver igjen?
Tenk gjerne livsglede for eldre. Finnes det et eldresenter eller lignende i nærheten der dere kan dele ut smaksprøver?
Eller finnes det en barnehage i nærheten der de hadde blitt glade for litt smoothies eller bananlapper?
Etter å ha jobbet med prosjektet kan dere reflektere sammen i klassen:
Har dere lært noe av dette prosjektet? I så fall hva?
Har dere blitt mer bevisste på ressursbruk og matsvinn?
Hvem kan gjøre noe med dette store matsvinnet? Er det forbrukerne, næringen eller andre?
Guoskevaš sisdoallu
Banan dyrkes i dag i det tropiske beltet langs ekvator i både Amerika, Asia og Afrika. Den er en av de viktigste varene i verdenshandelen med frukt.