Njuike sisdollui
Bargobihttá

Klassens time

Klassens time er en klassetime hvor klassen diskuterer klassemiljø og læringsmiljø. Det er vanligvis klassens tillitsvalgte som planlegger disse, men det kan være fint å bytte på ansvaret. Du skal i denne oppgaven planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere en klassens time.

Klassen har ikke en lovfestet rett til å ha klassens time, men klassens tillitsvalgte skal ha mulighet til å gjøre jobben sin. I en overordnet del av læreplanverket heter det:

Skolen skal være et sted der barn og unge opplever demokrati i praksis. Elevene skal erfare at de blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse, og at de kan påvirke det som angår dem. De skal få erfaring med og praktisere ulike former for demokratisk deltakelse og medvirkning, både i det daglige arbeidet i fagene og gjennom for eksempel elevråd og andre rådsorganer.

Oppgave

Oppgaven kan løses individuelt eller i en liten gruppe. Du skal ta ansvaret for en klassens time. Dette innebærer å planlegge innholdet, å gjennomføre timen, å dokumentere hva som ble bestemt, og å evaluere timen til slutt.

Læreren kan eventuelt vurdere innsatsen din på bakgrunn av praktisk gjennomføring, dokumentasjon i form av referat og evaluering i en egenvurdering.

Planlegging

  1. Saker: Dette er den viktigste delen av arbeidet. Du må tenke gjennom hvilke saker du vil at klassen skal diskutere. Du kan be de andre elevene sende deg saker innen en viss frist. Sakene setter du deretter opp i en saksliste som du sender til de andre elevene minst en dag på forhånd. Når sakene er kjent, blir det ofte bedre diskusjoner i klassen.

  2. Struktur: Tenk gjennom hvordan sakene skal presenteres. Kan du legge opp til gruppearbeid, eller skal du forberede en PowerPoint?

  3. Tidsdisponering: Du må vurdere hvordan tida skal fordeles på de ulike sakene, og du må sette av tid til en kort innledning og avslutning. Avtal med elevene som vil presentere egne saker, hvor lang tid de har.

  4. Hvordan kan du engasjere og motivere klassen til å være aktiv?

  5. Forbered en anonym spørreundersøkelse som klassen skal besvare på slutten av timen.


Gjennomføring

  1. På dagen: Pust med magen, og si til deg selv at "dette blir bra"! Vær forberedt på at du må ta styringen underveis hvis diskusjonen glir ut og tida blir knapp.

  2. Vedtak: Oppsummer hver sak, bli enige i klassen om en konklusjon og om hvordan saken eventuelt skal tas videre. Saken er enten løst eller skal sendes til kontaktlærer, elevråd, avdelingsleder eller rektor.


Dokumentering

  1. Referat: Du må skrive et referat fra klassens time. Referatet skal inneholde vedtakene og eventuelt en kort oppsummering av diskusjonene. Referatet skal sendes til de andre elevene innen en uke.


Evaluering

  1. Klassen: Lag en anonym spørreundersøkelse som klassen skal besvare til slutt.

  2. Deg selv: Skriv en egenvurdering.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Formelle møter

Det arrangeres små og store møter i bedrifter hver dag. Det er planleggingsmøter, kundemøter, intervjuer og styremøter.