Njuike sisdollui
Bargobihttá

Kartlegging av kundereisen

I denne oppgaven skal dere jobbe i par med kundereisen og kontaktpunkter. Når dere er ferdige, kan dere presentere og diskutere med de andre parene. Dere kan også gi en bedrift en nyttig tilbakemelding. Bruk gjerne digitale verktøy dere kjenner, til samskriving og deling. Eller prøv et nytt verktøy!

Forberedelse

  • Bruk et digitalt verktøy dere er kjent med fra før, hvor dere kan samskrive, lage tankekart og dele. Dere kan prøve Webjets, som dere finner mer informasjon om i boksen under. Et annet alternativt er å lage et tankekart i PowerPoint, se eksempel nederst på siden. Dere kan bruke bilder og/eller videoer i tillegg til tekst.
  • Spør lærer om dere kan få Post-it-lapper.
  • Les artikkelen om kontaktpunkter og kundereisen (lenke nederst på siden).
  • Velg en vare eller en tjeneste dere akkurat har kjøpt, eller noe dere ønsker å kjøpe, for eksempel en ny moped eller scooter?
Lyst til å prøve verktøyet Weje?
  • Weje er et digitalt verktøy hvor du blant annet kan samskrive og dele.
  • Med Wejes kan dere lage digitale tankekart med artige funksjoner.
  • Wejes nettside kan du registrere deg.
  • Bruk av Weje krever registrering med e-post-adresse. Når du skriver inn e-post-adressen, godkjenner du at den blir lagt til i en e-post-liste som mottar reklame. Du kan melde deg av igjen ved å klikke på lenken i bunnen av hvilken som helst e-post de sender ut. Du kan også slette brukeren din.
  • Lykke til!

Gjennomføring av oppgave 1

  • Jobb i par.
  • Klassediskusjon: Likheter og ulikheter i tankekartene.

Oppgave 1

Lag et visuelt tankekart som illustrerer kundereisen ved kjøp av valgt vare eller tjeneste. Tankekartet deles inn i tre faser, hvor dere tar med til de ulike fasene i (se eksempelbildet nederst på siden).

Her er noen tips for å komme igang:

  • Fase 1 – Hvordan oppstår behovet, hva eller hvem påvirker dere? Er det blogger? Influensere? Venner? Sosiale og kulturelle forhold? Annonser? Sosiale medier?
  • Fase 2 – Søke informasjon og vurdere alternativer. Hvor og hvordan søker dere informasjon om produktet? Hvordan bruker dere informasjonen dere finner?
  • Fase 3 – Kjøpsbeslutning og erfaringsdeling. Hva er avgjørende for at dere kjøper akkurat dette produktet? Hvor deler dere erfaringer om produktet dere har kjøpt?

Når dere har laget tankekartet deres ferdig, kan dere presentere resultatet for hverandre i klassen. Er kundereisene like? Hva er annerledes? Er det noe som overrasker dere?

Gjennomføring av oppgave 2

  • Jobb i par.
  • Bruk Post-it-lapper på veggene i klasserommet.

Oppgave 2

I denne oppgaven skal dere ta utgangspunkt i kundereisen fra forrige oppgave og se nærmere på kontaktpunktene i fase 2.

  • Skriv de ulike kontaktpunktene på hver sin Post-it-lapp, og fest dem etter hverandre på veggen.
  • Beskriv innholdet i de ulike kontaktpunktene på nye Post-it-lapper, som dere så fester under det aktuelle kontaktpunktet.
  • Ser dere forbedringsmuligheter i noen av kontaktpunktene?
  • Velg ut ett kontaktpunkt dere mener bedriften kan forbedre seg i.
  • Beskriv forbedringene dere mener bedriften bør gjøre, på en Post-it-lapp som festes på veggen.

Kanskje kan dere gi noen råd til bedriften om hvordan de kan forbedre seg i det kontaktpunktet dere har sett på? Skriv en hyggelig tilbakemelding til bedriften med forslaget deres.

Bildet under viser et eksempel på begynnelsen av et tankekart for kundereisen til en moped. Det er laget i PowerPoint. Dere kan legge inn så mange "tanker" dere ønsker. Bruk gjerne bilder og/eller videoer. Det kan bli ganske mange kontaktpunkter!

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Kontaktpunkter på kundereisen

For å kunne kartlegge kjøpsatferd må man kjenne til kundereisen og alle kundens kontaktpunkter. Da kan man treffe med markedsføringen.