Fágaartihkal
Sjekkliste for strategi i sosiale medier
Å følge med på hva som skjer i sosiale medier, trenger ikke nødvendigvis å ta hele dagen. Dersom du er en del av en liten bedrift eller markedsavdeling, er det spesielt viktig at du balanserer innsatsen på sosiale plattformer med alle de andre oppgavene som må gjøres.
Kanskje du allerede bruker et verktøy som overvåker sosiale medier for deg, men det er uansett noen punkter en markedsansvarlig bør gå gjennom hver dag for å utvikle en effektiv strategi for sosiale medier.
Her er en liten sjekkliste du kan følge:
- Gå over alle eventuelle varsler som har dukket opp mens du var logget av eller sov.
- Svar dem som har engasjert seg i innleggene dine.
- Se på hva som fungerer, hva som ikke fungerer, og hvilke innlegg som oppnår flest klikk og mest engasjement.
- Forhåndsinnstill innlegg for resten av dagen der dette er mulig. Benytt både nye og gamle blogginnlegg, landingssider for kampanjer, tilbud og så videre.
- Se på og overvåk de trendene og emnene som er mest aktuelle for din bransje.
- Lik og del innhold fra ledende personer og talspersoner i din bransje, og merk slike som favoritter.
- Engasjement er nøkkelen. Kommenter på og del innhold som er relevant for merkevaren din.
- Følg med på konkurrentene. Hva deler de i sosiale medier? Hvor mye engasjement skaper de?
- Knytt nye kontakter og skap gode nettverk. Merkevarer og bedrifter kan ikke forvente at andre skal engasjere seg først. Er du på Twitter, kan du begynne å følge andre bedrifter eller merker og mennesker som er en del av din ønskede målgruppe.
Bruk denne sjekklista som en mal for din strategi i sosiale medier. Ut fra punktene på lista kan du sette spesifikke mål for deg selv og din bedrift eller ditt team. Du vil kanskje ikke merke resultater fra den ene dagen til den neste, men det vil lønne seg i lengden.