Klager og reklamasjoner
Gjør kort rede for forbrukerkjøpsloven. Redegjørelsen din skal gi svar på
hva som er formålet med loven
hvem loven gjelder for, og når den gjelder
hva som menes med "tingens egenskaper", jf. § 15
hva som menes med at loven er ufravikelig
Forklar hva som menes med reklamasjonsrett, jf. § 27. Bruk gjerne et eksempel.
Reklamasjonsrett er ikke det samme som garanti.
Forklar hva som menes med en garanti, og hvordan garanti skiller seg fra reklamasjonsrett.
Gi eksempler på ulike garantiordninger.
Gjør rede for hvilke klagefrister som gjelder ved reklamasjon. Bruk gjerne eksempler.
Tenk deg at du jobber i en butikk, og at en kunde kommer inn og klager på et produkt. Kunden har oppdaget en mangel ved produktet.
I henhold til forbrukerkjøpsloven må kunden klage innen rimelig tid. Hva innebærer det?
Hva skal til for at et produkt har en mangel, i henhold til § 16?
Hvilke krav kan kunden stille ved en mangel, jf. kap. 6 i loven?
Som salgs- eller reiselivsmedarbeidere må vi regne med at det kan komme noen klager fra kundene/gjestene. Skriv en tekst med overskriften "Ti tips til hvordan vi kan forebygge og håndtere klager".
Drøft påstandene nedenfor sett fra bedriftens side:
"Klager og reklamasjoner bøs alltid tas imot med takk, siden det gir oss en fin mulighet til å få misfornøyde kunder til å bli fornøyde."
"Kunden har alltid rett."
"Alle butikker bør tilby bytterett."
"Alle butikker bør tilby åpent kjøp."