Salg i reiselivet
Dere kan jobbe i små grupper med disse oppgavene. Før dere starter, kan dere gjerne repetere fagbegreper ved å lese de vedlagte artiklene som dere finner nederst på denne sida.
Godt salg = godt kjøp
Drøft hvordan vi kan gi god service når vi skal selge ulike reiselivsprodukter.
Drøft hva som menes med kundeorientering og kundetilfredshet.
Lokal kartlegging
Transport, innkvartering, servering og attraksjoner er reiselivets kjernenæringer.
- Gi eksempler på reiselivsaktører innenfor de ulike kjernenæringene fra området der dere bor.
Bruk for eksempel nettsida proff.no, og se om dere kan finne omsetningstall for de ulike reiselivsaktørene. Drøft størrelsen på virksomhetene og hvilken betydning de har for lokalsamfunnet.
Undersøk hvordan lokale reiselivsprodukter blir solgt.
Håndgripelige produkter
- Gi eksempler på håndgripelige produkter innenfor reiselivsnæringen.
- Drøft hvordan vi kan presentere disse produktene når vi skal selge dem.
Egne reiselivsopplevelser
- Gi eksempler på gode reiselivsopplevelser og kundeerfaringer dere selv har hatt.
Hva var det som gjorde disse opplevelsene gode?
Guoskevaš sisdoallu
Når vi har solgt et produkt som dekker kundens behov til en fornuftig pris, har vi utført et godt salg, og kunden har gjort et godt kjøp.
Å selge reiselivsprodukter handler om å kombinere et håndgripelig produkt med god service.