Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Hva menes med salg?

Et salg betyr at kjøperen overtar et produkt mot betaling. Når vi har solgt et produkt som dekker kundens behov til en fornuftig pris, har vi utført et godt salg, og kunden har gjort et godt kjøp.

Ordet salg

Det kan være litt forvirrende at det på norsk er vanlig å bruke ordet salg i to betydninger, både som at vi har solgt noe, og som at noe selges med rabatt.

Kundeorientering

Det er en utbredt misforståelse at salg handler om å prakke på kundene mest mulig. For kunden er kjøpet forankret i tilfredsstillelse av ønsker og behov.

Kunden skal forsvare kjøpet sitt for seg selv og – kanskje – også for venner og kjente. Kunden spør seg selv:

  • Trenger jeg det egentlig?
  • Var det verdt prisen?
  • Kunne jeg funnet et mer passende produkt?

Vi må forsøke å se salget fra kundens side. Det kalles kundeorientering.

Fornøyd kunde = godt salg

Forholdet mellom kundens forventninger og krav bestemmer hvor fornøyd kunden er med sitt valg av leverandør. Selgeren kan påvirke kundens forventninger ved å ikke love for mye.

Når kunden vurderer kjøpet, blir det ofte lagt vekt på følgende forhold:

  • Nytteverdi: Er kvaliteten i samsvar med forventningene mine? Står ytelsen i et rimelig forhold til prisen?
  • Pris: Var produktet verdt prisen? Kunne jeg like gjerne kjøpt et billigere produkt?
  • Service: Fikk jeg den servicen jeg forventet? Var det enkelt og trygt å gjøre denne handelen? Vil en eventuell reklamasjon bli tatt på alvor?

Vi kan si oss fornøyd med salgsjobben når kunden er fornøyd med servicen vår og med produktets nytteverdi i forhold til prisen.

Kundens vurdering er sammensatt av tanker og følelser om kvalitet, leveringsdyktighet, garantier, service og mer.

Noen kunder foretar en helhetsvurdering, mens andre legger vekt på enkeltopplevelser i forbindelse med kjøpet.

Tre viktige salgsstrategier

Vi kan si at et salg er vellykket når vi klarer å skape et godt kundeforhold og deretter beholde og utvikle kundeforholdet. Hvordan får vi til det? Vi legger vekt på følgende tre salgsstrategier:

  • salg til nye kunder
  • mersalg til eksisterende kunder
  • gjensalg til eksisterende kunder