Utforsk og vurder salgskanaler og salgsmiljø hos Europris
Oppgave 1
Gjør rede for hvilken betydning utformingen av en nettside og bruk av ulike rabattordninger kan ha for salg, mersalg og gjensalg.
Oppgave 2
Utforsk Europris sin nettside.
Beskriv ulike tiltak som Europris har gjort på sin nettside, som du mener kan fremme salg, mersalg og gjensalg.
Tror du at Europris lykkes med å fremme salg, mersalg og gjensalg på nettsiden sin? Hvorfor / hvorfor ikke?
Oppgave 3
I videoen nedenfor besøker Nina Vogt, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, en Europris-butikk. Hun forteller om prinsipper i markedsføring og ulike tiltak i salgskanaler som kan fremme salg, mersalg og gjensalg. I videoen møter vi også Frank Pettersen, som er butikksjef i Europris.
Se videoen, og skriv ned tipsene Nina kommer med.
Besøk gjerne en Europris-butikk dersom du har muligheten til det. Hvis ikke kan du ta utgangspunkt i det du husker fra et tidligere besøk, og det du ser i videoen ovenfor, for å besvare oppgaven under.
Oppgave 4
Ta utgangspunkt i salgsmiljøet i en fysisk Europris-butikk.
Beskriv det indre og ytre salgsmiljøet.
Tror du Europris lykkes med å fremme salg, mersalg og gjensalg i sine fysiske butikker? Hvorfor / hvorfor ikke?