Utarbeide et salgskurs
Forberedelse
Du kan forberede kurset ved å hente ideer og finne ressurser på internett. Se for eksempel på dette salgskurset fra Institutt for salg og markedsføring (ifsm.no).
Oppgaver
Lag et notat med det du synes er viktigst å få med i kurset. Husk å få med
hvordan ansatte kan skaffe seg produktkunnskap, bransjekunnskap og forbrukerkunnskap, og hvorfor denne kunnskapen er viktig
hva intern markedsføring er, og hvordan dette kan motivere selgere til å gjøre en bedre jobb
Lag en presentasjon som du skal bruke til kurset. Presentasjonen kan du lage i Microsoft PowerPoint eller et annet verktøy som du har tilgjengelig. Du kan også lage presentasjonen som en instruksjonsvideo hvis du ønsker det. (Du kan eventuelt legge til lyd i presentasjonen i PowerPoint.)
Forslag til vurderingskriterier
I tabellen under finner dere forslag til vurderingskriterier som kan brukes til oppgaven.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
---|---|---|
Gjør rede for salgsprosessene. | Lag en plan for salgskurset med utgangspunkt i salgsprosessene. | Lag en plan for salgskurset, og vurder strukturen og innholdet i kurset. |
Gjør rede for etiske normer i forbindelse med salg. | Besvar spørsmål om etiske normer. | Vurder egne svar på spørsmål om etiske normer. |
Gjør rede for produktkunnskap, bransjekunnskap og forbrukerkunnskap. | Gi råd om hvordan en selger kan skaffe seg produktkunnskap, bransjekunnskap og forbrukerkunnskap. | Forklar hvorfor produktkunnskap, bransjekunnskap og forbukerkunnskap er viktig, og hvilken betydning denne kunnskapen har for salg og kundebehandling. |
Forklar begrepet intern markedsføring. | Forklar hvordan man kan markedsføre noe internt. | Gi eksempler på intern markedsføring, og vurder hvilken betydning den har for salgsprosessen. |