Kontaktfasen
Etablere kontakt
Det er viktig å skape et godt førsteinntrykk, for ellers kan kunder forlate butikken før de har gjort seg kjent med den og produktene.
Hvordan ønsker kunder å bli møtt når de kommer inn i en butikk? Og hvordan ønsker de å bli møtt på digitale flater når de handler på nettet?
Tenk over
Hva er viktig for førsteinntrykket i en nettbutikk?
Hvordan ønsker du å bli møtt i en fysisk butikk?
Hvordan påvirker salgsmiljøet førsteinntrykket?
Når du jobber i en butikk, er det viktig at du ser presentabel ut og er bevisst på kroppsspråket ditt. Smil, vær høflig og hjelpsom og vis interesse, men ikke vær for påtrengende. Du må se kunden og huske at salg er å yte service slik at kunden blir fornøyd.
Eksempler på kundekontakt
Se videoen under, og legg merke til hvordan servicemedarbeiderne jobber med service og kundebehandling.
Diskuter i klassen
Hvilket førsteinntrykk gir servicemedarbeiderne?
På hvilken måte viser servicemedarbeiderne produktkunnskap?
Er det noe servicemedarbeiderne kunne ha gjort annerledes, og i tilfelle hva og hvorfor?
Det er ingen fasit for hva som virker. Det avhenger av bransje, produkter, konkurrenter og selvfølgelig menneskene du møter. Dette er "live" – det skjer der og da.
Kroppsspråk
Du har sikkert hørt hvor viktig kroppsspråket er sammenlignet med bruken av ord. For hvor mye tror du kunden husker av det du sier?
Kroppsspråket vårt påvirker hvordan andre oppfatter oss, og også hvordan du føler deg selv. Å øve seg på et åpent og positivt kroppsspråk kan hjelpe deg i din rolle som salgsmedarbeider.