Njuike sisdollui
Bargobihttá

Nedsatt syn

Når du kommuniserer med en som er blind, er det i hovedsak tonefallet og lydnivået på stemmen din som blir tolket. I denne oppgaven kan du se hvordan ulike typer synstap kan arte seg. Du kan også øve på å være en fagarbeider som støtter en blind i en praktisk situasjon.

Oppgaver

  1. Les om hjelpemidler for personer med synsnedsettelse på nettsida til Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde. Gjør deg kjent med de ulike hjelpemidlene. Velg ett av dem, og presenter det for en medelev. Forklar hvorfor dette hjelpemidlet kan være nyttig.

  2. Gå inn på Nasjonal kompetansetjeneste for døvblindes synstapsimulator. Se hvordan forskjellige typer synstap kan arte seg ved ulike aktiviteter på ulike avstander og ved ulik alvorlighetsgrad.

Praktisk øvelse

Gå sammen to og to og gjennomfør en praktisk hverdagssituasjon, for eksempel et måltid. En av dere er blind, og den andre er helsefagarbeider.

Fagarbeideren skal

  • orientere om omgivelsene

  • fortelle hva som blir servert

  • beskrive hvor maten er plassert på tallerkenen

  • fortelle når han eller hun flytter på gjenstander

  • tilby hjelp

  1. Hva er de største utfordringene for den som ikke ser?

  2. Hva er de største utfordringene for den som er helsefagarbeider?

  3. Hvordan kan fagarbeideren kommunisere for å fremme trygghet i situasjonen?