Njuike sisdollui
Bargobihttá

Afasi og kommunikasjon

Afasi er språkvansker etter sykdom eller skade i hjernen. Personer med afasi kan ha problemer med å forstå talespråk, snakke, lese, skrive og det å bruke gester. Noen kan ha vansker på alle områdene, og noen kan ha vansker på enkelte områder. Afasi påvirker kommunikative og sosiale ferdigheter.

Oppgaver

  1. Forklar med egne ord begrepet afasi.

  2. Finn ut hva som er forskjell på motorisk afasi (ekspressiv afasi) og sensorisk afasi (impressiv afasi).

  3. Forklar hvordan afasi kan påvirke livet og livskvaliteten til et menneske og til de rundt.

  4. Hva kan du gjøre for å skape et afasivennlig kommunikasjonsmiljø?

  5. Beskriv hvordan du vil gjennomføre en støttende samtale med en person med afasi der målet er økt kommunikasjon.

  6. Hvilke hjelpemidler finnes til bruk i kommunikasjon med en person med afasi?

  7. Hva betyr det at du skal snakke vanlig til en person med språkvansker?

Øvelser

Gi tid, det er det viktigste rådet når du snakker med en med afasi. Det gjelder når du snakker til personen, men er vel så viktig når du venter på svar.

Øvelse 1. Snakk sammen – vent med å svare

Jobb i par. Snakk sammen, men vent litt lenger med å svare enn dere normalt ville gjort.

  • Hva skjer?

  • Hvordan tror du en med afasi har det når han/hun må bruke litt lengre tid på å finne ordene vedkommende vil bruke?

Øvelse 2. Kommunikasjon med afasirammet bruker

Jobb i par. Lag et rollespill der den ene er helsefagarbeider som samtaler med den andre, som er afasirammet. Bytt roller slik at begge får prøve å være fagarbeider.

Når du er fagarbeider, kan du øve på å

  • vise at du har god tid (både verbalt og med kroppen) og at du vil lytte og hjelpe

  • se på den afasirammede når du snakker

  • bruke enkle, korte setninger med en uttrykksfull stemme og ansiktsuttrykk

  • stille ja/nei-spørsmål

  • supplere samtalen ved hjelp av kroppsspråk, bilder, kalender, klokke, kart, aviser og lignende

  • skrive ned nøkkelord med penn og papir med tydelige bokstaver, tall og klokkeslett

  • illustrere og understøtte samtalen ved hjelp av enkle tegninger mens du snakker

  • observere underveis om den afasirammede oppfatter budskapet ditt