Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Kommunikasjon med mennesker med språkforstyrrelser

Det finnes ulike språkforstyrrelser. Språktrening er viktig for å trene opp språkfunksjonen. I tillegg har det stor betydning for brukerens selvfølelse at du kommuniserer med ham eller henne til tross for språkvanskene.

Vær oppmerksom på at brukerens intelligens og evne til å forstå situasjonen ikke behøver å være nedsatt selv om han eller hun har språkforstyrrelser.

Afasi

Afasi er en type språkforstyrrelse. En bruker som har afasi, har problemer med å uttrykke tankene sine i ord (motorisk afasi) eller har problemer med å forstå tale (sensorisk afasi). Det kan være at du ikke alltid forstår det brukeren sier, eller at du ikke får svar i det hele tatt.

Råd for kommunikasjon med mennesker med afasi
  1. Ta deg god tid. Ha tålmodighet og vent på svar. Sett av mer tid enn du pleier å gjøre til "en som snakker".
  2. Plasser deg slik at du har blikkontakt.
  3. Bruk kroppsspråket bevisst, vis at du er vennlig innstilt.
  4. Henvend deg direkte til den det gjelder, snakk med personen.
  5. Oppmuntre personen til å fortsette selv om han/hun uttrykker seg ved å lage lyder.
  6. Bruk korte setninger, bruk få og klare ord med normalt tonefall.
  7. Unngå bakgrunnsstøy, det kan distrahere.
  8. Pass på at den afasirammede kan "lese" ansiktet ditt.
  9. Prøv å formulere spørsmål slik at de kan besvares med ja eller nei.
  10. Omformuler spørsmål hvis personen ikke oppfatter hva du mener.
  11. Våg å innrømme at du ikke forstår, men ikke avslutt samtalen av den grunn. Still spørsmål hvis du ikke forstår.
  12. Spør om én ting om gangen. Unngå å gå fra det ene temaet til det andre.
  13. Unngå å korrigere personen dersom han/hun sier noe feil. Personen vil selv ofte høre det og prøve å rette på det.
  14. Bruk hjelpemidler som bøker, bilder, tegnebrett, håndtegn, tegn og skriv.

Stress

Stress øker språkvanskene. Derfor må du være tålmodig og la brukeren få tid til å uttrykke seg. Dersom han eller hun står helt fast, kan du hjelpe brukeren litt i gang med å si den første lyden i ordet. Du må aldri late som om du forstår når du egentlig ikke gjør det. Spør heller på nytt, eller forsøk å hjelpe brukeren med å få fram budskapet.

Kroppsspråk

Du må oppmuntre brukeren til å bruke kroppsspråk, og legg til rette for å bruke hjelpemidler som bilder, fotoalbum, klokke, kalender, papir og blyant.

Den som har språkvansker, kan ha problemer med å stille spørsmål. Du må derfor sørge for å gi detaljert informasjon om det som er relevant for brukeren. Fordi det kan være vanskelig å forholde seg til for mye på en gang, bør du fordele mengden av informasjon over litt tid.

Brukeren bør ha bare én å forholde seg til om gangen, og bakgrunnsstøy må unngås. Snakk rolig, og bruk korte, konkrete setninger. Du kan understreke det du snakker om, ved å bruke kroppsspråk.

For noen kan det være en støtte at du skriver setningen samtidig som du sier den. Alternativt kan du tegne det du snakker om.

Når du skal stille spørsmål, vil du erfare at lukkede spørsmål kan fungere bedre enn åpne spørsmål i begynnelsen.

Mange som har ulike språkforstyrrelser, vil ha god nytte av å trene med en logoped (talepedagog).

ASK

For å sikre god tilpasset helseinformasjon og kommunikasjon med mennesker som har kommunikasjonsvansker trengs det ulike kommunikasjonsverktøy. Det å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) kan bidra til å sikre kommunikasjonen.

Alternativ kommunikasjon brukes når noen har behov for kommunikasjonsformer som helt erstatter talen. Supplerende kommunikasjon brukes når det er behov for kommunikasjonsformer som kan støtte eksisterende tale som er utydelig og svak.

Eksempler på ASK kan være håndtegn, fotografier og grafiske tegn, materielle tegn eller konkreter, tematavler eller spesielle tegnebrett.

Årsaker til språkforstyrrelser

Språkforstyrrelser kan komme av medfødt sykdom eller skade, eller på grunn av sykdom eller skade seinere i livet. Språkforstyrrelser kan dreie seg både om talevansker og det å oppfatte språk.

Årsaker kan være:

  1. cerebral parese
  2. psykisk utviklingshemming
  3. hjerneslag
  4. hjerneblødning
  5. demenssykdom
  6. hjernesvulst
  7. Parkinsons sykdom
  8. hodeskade
  9. surstoffskade
  10. forgiftning
  11. rusmisbruk

Utfordringer til deg

  1. Hvorfor er det viktig for en pasient eller bruker at vi kommuniserer med ham eller henne til tross for at de har en språkforstyrrelse?
  2. Hva er afasi? Beskriv de to hovedformene for afasi.
  3. Hvorfor er det viktig å være tålmodig overfor en person med språkforstyrrelse?
  4. Hvilke andre tiltak enn bruk av kroppsspråk kan komme til nytte i kommunikasjon med en person med en språkforstyrrelse?

Guoskevaš sisdoallu