Kommunikasjon med mennesker med språkforstyrrelser
Vær oppmerksom på at brukerens intelligens og evne til å forstå situasjonen ikke behøver å være nedsatt selv om han eller hun har språkforstyrrelser.
Afasi er en type språkforstyrrelse. En bruker som har afasi, har problemer med å uttrykke tankene sine i ord (motorisk afasi) eller har problemer med å forstå tale (sensorisk afasi). Det kan være at du ikke alltid forstår det brukeren sier, eller at du ikke får svar i det hele tatt.
Stress øker språkvanskene. Derfor må du være tålmodig og la brukeren få tid til å uttrykke seg. Dersom han eller hun står helt fast, kan du hjelpe brukeren litt i gang med å si den første lyden i ordet. Du må aldri late som om du forstår når du egentlig ikke gjør det. Spør heller på nytt, eller forsøk å hjelpe brukeren med å få fram budskapet.
Du må oppmuntre brukeren til å bruke kroppsspråk, og legg til rette for å bruke hjelpemidler som bilder, fotoalbum, klokke, kalender, papir og blyant.
Den som har språkvansker, kan ha problemer med å stille spørsmål. Du må derfor sørge for å gi detaljert informasjon om det som er relevant for brukeren. Fordi det kan være vanskelig å forholde seg til for mye på en gang, bør du fordele mengden av informasjon over litt tid.
Brukeren bør ha bare én å forholde seg til om gangen, og bakgrunnsstøy må unngås. Snakk rolig, og bruk korte, konkrete setninger. Du kan understreke det du snakker om, ved å bruke kroppsspråk.
For noen kan det være en støtte at du skriver setningen samtidig som du sier den. Alternativt kan du tegne det du snakker om.
Når du skal stille spørsmål, vil du erfare at lukkede spørsmål kan fungere bedre enn åpne spørsmål i begynnelsen.
Mange som har ulike språkforstyrrelser, vil ha god nytte av å trene med en logoped (talepedagog).
For å sikre god tilpasset helseinformasjon og kommunikasjon med mennesker som har kommunikasjonsvansker trengs det ulike kommunikasjonsverktøy. Det å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) kan bidra til å sikre kommunikasjonen.
Alternativ kommunikasjon brukes når noen har behov for kommunikasjonsformer som helt erstatter talen. Supplerende kommunikasjon brukes når det er behov for kommunikasjonsformer som kan støtte eksisterende tale som er utydelig og svak.
Eksempler på ASK kan være håndtegn, fotografier og grafiske tegn, materielle tegn eller konkreter, tematavler eller spesielle tegnebrett.
Utfordringer til deg
- Hvorfor er det viktig for en pasient eller bruker at vi kommuniserer med ham eller henne til tross for at de har en språkforstyrrelse?
- Hva er afasi? Beskriv de to hovedformene for afasi.
- Hvorfor er det viktig å være tålmodig overfor en person med språkforstyrrelse?
- Hvilke andre tiltak enn bruk av kroppsspråk kan komme til nytte i kommunikasjon med en person med en språkforstyrrelse?
Guoskevaš sisdoallu
Når du skal kommuniserer med barn som ikke har utviklet et verbalt språk, er det fint om du kjenner til alternative og supplerende kommunikasjonsformer.