Bargobihttá
Kartlegging av handelsnæringen
Hvordan ser handelsnæringen ut der du bor? Tar butikkene grep for å følge med på nye trender og handlemønstre?
Del 1: Forberedelser (i klassen)
- Jobb sammen i klassen for å få en oversikt over butikker og handlesentre der dere bor. Del inn butikkene etter hvilken bransje de tilhører.
- Del klassen inn i små grupper på 2–3 elever, og fordel bransjene mellom gruppene.
Del 2: Lag en markedsundersøkelse (i klassen og i grupper)
- Nå skal dere gjennomføre en markedsundersøkelse i de ulike bransjene.
- Bestem dere for hvilken type undersøkelse dere vil gjennomføre. Dere kan bruke flere typer dersom dere mener at det er hensiktsmessig, kanskje både en generell spørreundersøkelse og et intervju?
- Start med å lage en undersøkelse i fellesskap i klassen. Formuler spørsmålene sammen. Deretter justerer hver gruppe spørsmålene slik at de passer til den aktuelle bransjen.
- Bestem dere for hvordan dere vil kontakte butikkene, for eksempel om dere vil besøke dem personlig, sende dem e-post, ringe dem eller kontakte dem via sosiale medier.
Del 3: Gjennomføring og analyse (i grupper)
- Kontakt butikkene på forhånd, og lag avtaler for å gjennomføre undersøkelsen.
- Gjennomfør undersøkelsen.
- Analyser funnene i "deres" bransje.
- Lag en presentasjon av funnene deres.
Del 4: Presentasjon (i klassen)
- Hver gruppe viser sin presentasjon for resten av klassen.
- Noter viktige funn på tavla.
- Diskuter likheter og ulikheter mellom bransjene.
- Lag en samlet presentasjon av funnene som er felles for hele handelsnæringen der dere bor, og send den gjerne til næringssjefen i kommunen. Dette kan være viktig informasjon kommunen kan bruke i arbeidet med næringsutvikling.
Lykke til!
Guoskevaš sisdoallu
Fágaávdnasat
Hvordan velge forskningsmetode?Hva er forskjellen på kvantitative og kvalitative metoder, og hvilken av dem bør du velge når du skal gjennomføre et forskningsprosjekt?