Njuike sisdollui
Bargobihttá

Kartlegging av handelsnæringen

Hvordan ser handelsnæringen ut der du bor? Tar butikkene grep for å følge med på nye trender og handlemønstre?

Oppgave – i klassen og i grupper

Del 1: Forberedelser (i klassen)

  • Jobb sammen i klassen for å få en oversikt over butikker og handlesentre der dere bor. Del inn butikkene etter hvilken bransje de tilhører.
  • Del klassen inn i små grupper på 2–3 elever, og fordel bransjene mellom gruppene.
Forslag til bransjeinndeling
  • elektro- og hvitevareforhandlere

  • kles- og skobutikker

  • sportsbutikker
  • dagligvarebutikker og andre matbutikker
  • apoteker og helsekostforretninger
  • serveringssteder
  • møbel- og interiørbutikker
  • frisører, helse- og skjønnhetssalonger
  • andre

Del 2: Lag en markedsundersøkelse (i klassen og i grupper)

  • Nå skal dere gjennomføre en markedsundersøkelse i de ulike bransjene.
  • Bestem dere for hvilken type undersøkelse dere vil gjennomføre. Dere kan bruke flere typer dersom dere mener at det er hensiktsmessig, kanskje både en generell spørreundersøkelse og et intervju?
  • Start med å lage en undersøkelse i fellesskap i klassen. Formuler spørsmålene sammen. Deretter justerer hver gruppe spørsmålene slik at de passer til den aktuelle bransjen.
Tips til spørsmål dere kan stille butikkene i markedsundersøkelsen
  • Kjenner dere til nye trender og handlemønstre?

    • Hvilke?
    • Hvilke konsekvenser får de for butikkene i bransjen deres?
  • Tilpasser dere butikken deres til nye trender og handlemønstre?

    • Hvilke, hvorfor og hvordan?
  • Har eventuelle tilpasninger resultert i økt salg?
  • Hvilke endringer bør dere gjøre for å øke salget?

    • Hvorfor og hvordan?
  • Har dere tenkt på nye løsninger?

    • Hvilke, hvorfor og hvordan?
  • Bestem dere for hvordan dere vil kontakte butikkene, for eksempel om dere vil besøke dem personlig, sende dem e-post, ringe dem eller kontakte dem via sosiale medier.
Ulike verktøy for å gjennomføre undersøkelser

Del 3: Gjennomføring og analyse (i grupper)

  • Kontakt butikkene på forhånd, og lag avtaler for å gjennomføre undersøkelsen.
  • Gjennomfør undersøkelsen.
  • Analyser funnene i "deres" bransje.
  • Lag en presentasjon av funnene deres.

Del 4: Presentasjon (i klassen)

  • Hver gruppe viser sin presentasjon for resten av klassen.
  • Noter viktige funn på tavla.
  • Diskuter likheter og ulikheter mellom bransjene.
  • Lag en samlet presentasjon av funnene som er felles for hele handelsnæringen der dere bor, og send den gjerne til næringssjefen i kommunen. Dette kan være viktig informasjon kommunen kan bruke i arbeidet med næringsutvikling.

Lykke til!

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Hvordan velge forskningsmetode?

Hva er forskjellen på kvantitative og kvalitative metoder, og hvilken av dem bør du velge når du skal gjennomføre et forskningsprosjekt?

Fágaávdnasat
Spørreskjema

Tips til hvordan du kan utforske ved hjelp av spørreskjema.