Njuike sisdollui
Bargobihttá

New Retail?

Det dukker stadig opp nye ord og uttrykk i handelsnæringen. Noen av nyordene er norske, men en hel del av dem er engelske ord og uttrykk som kommer inn i det norske språket. Men hva betyr egentlig alle de nye ordene og uttrykkene?

Oppgave

I denne oppgaven har vi plukket ut noen moderne ord og uttrykk som har dukket opp i handelsnæringen de siste årene. Det er noen norske ord, men de fleste er på engelsk. Dere skal forklare hva ordene betyr, og gi eksempler på hvordan de brukes i virkeligheten.

Del 1: Forklar ord og uttrykk

  • Del klassen i fire grupper.
  • Hver gruppe får en bolk med ord som de skal forklare og illustrere.
Ord til gruppe 1: A–D

Adwords

API

Beacons/nettvarder

Big Box-butikker

Big Data

Bopis

Bruttofortjeneste

Cookie

Click & Collect

Customer Relationship Management (CRM)

Dark Store

Disruptiv innovasjon

Distribusjonshub / Micro Fulfillment Centre

Distribusjonssenter (DC)

Drop Shipping

Ord til gruppe 2: E–L

Earned Media

Effektmåling

EDI

Endless Aisle

Enterprise Resource Planner

Franchise

GDPR

Geotargeting

IoT

Key Opinion Leader (KOL) / Key Opinion Consumer (KOC)

Kontaktløs betaling

Klikkrate

KPI

Lagringskostnad

Last Mile

Ord til gruppe 3: M–R

Machine Learning

Mobile First

New Retail

Omnikanal / Unified Commerce

One-Stop-Shop

Order Management Systems (OMS)

Out Of Stock (OOS)

Pop-Up Store

Product Life Cycle (PLC) / produktets livssyklus

Point-of-Sales (POS) System

Prosumer

QQ

QR-koder

Restordre

RFID

Ord til gruppe 4: S–W

Selvbetjent butikk

Servicegrad

Social Commerce

Stock-Keeping Unit (SKU) / vareenhet (VE)

Store Management System (SMS)

Strekkoder

Teknisk gjeld

Teknologisk økosystem

Transport Management System (TMS)

Ukurant varelager

Varereisen

Virtual Reality

Warehose Management System (WMS)

Wearable Technology

  • Bruk nettet til å finne informasjon om ordene. Skriv ordforklaringer med deres egne ord, og bruk så langt som mulig eksempler fra deres egen virkelighet.
  • Skriv ordlista i et dokument, og sett den opp på samme måte som i en ordbok.

Del 2: Gjettekonkurranse

  • Når alle gruppene har skrevet ferdig ordlista si, er det gjettekonkurranse.
  • Den gruppa som får flest riktige, vinner og kan smykke seg med tittelen " Champions of new Words".
Tips til hvordan gjettekonkurransen kan gjennomføres

Gruppe 1 tar med ordlista si opp til tavla. Én fra gruppa deler tavla opp i 4 deler, én del for hver gruppe, og har ansvaret for å sette en strek hver gang noen i klassen svarer riktig.

En annen i gruppa leser opp et ord, og resten av klassen gjetter hva det betyr. Elevene rekker opp hånda og sier navnet sitt og hvilken gruppe de er på, for eksempel "Pia, gruppe 3". Hvis svaret er riktig, får gruppa en strek på tavla. Det er om å gjøre å ha flest streker når alle gruppene har vært gjennom ordlista si.

Når gruppe 1 har gått gjennom sine ord, fortsetter gruppe 2, så gruppe 3 og til slutt gruppe 4.

Alternativt kan dere gjennomføre gjettekonkurransen mer som en quiz der elevene diskuterer gruppevis og avleverer et felles svar fra gruppa.

Del 3: Lag en e-ordbok

  • Hver gruppe lager en e-bok med en alfabetisk oversikt over sine ord med tilhørende forklaringer og eksempler.
  • Kall bøkene for eksempel "A–D in New Retail", "E–L in New Retail", osv.
Lag en e-bok

Dere kan bruke Canva til å lage e-bøker. Se hvordan på canva.com.

Kilde

Driw (u.å.). New Retail – en ordliste for å forstå alle begrepene. Hentet fra https://f.hubspotusercontent00.net/hubfs/5404305/PDF-er/DRIW%20New%20Retail%20Ordliste2.pdf