Ditt nye butikkonsept
Oppgave 1 – individuelt
Utstyr: plakater, lim, saks, tusjer
- Bestem selv hvilken butikk du vil starte.
- Velg en av trendene nedenfor som utgangspunkt for butikken din.
Trender
- Forbrukerne stiller stadig høyere krav til at butikkene skal bidra tilbake til samfunnet.
- Å skape gode kundeopplevelser har blitt ekstremt viktig for å overleve i en tøff konkurranse.
- Kunstig intelligens gjør at det åpner seg en rekke helt nye muligheter for handelsbransjen.
- Den fysiske butikken vil bestå, men vil få en ny rolle.
- Samarbeid er det nye konkurransefortrinnet.
Les mer om de fem trendene i den relaterte ressursen nederst i artikkelen.
- Illustrer konseptet ditt på en plakat, med tekst og bilder.
- Bruk internett til å søke etter ideer som kan gi deg inspirasjon. Skriv ut bilder som kan illustrere butikkonseptet ditt.
- Heng den ferdige plakaten på veggen i klasserommet, slik at dere kan se på hverandres konsepter.
Tips til utforming av butikkonseptet
Ta utgangspunkt i den trenden du velger, for eksempel at forbrukerne stiller høye krav til at butikkene skal bidra tilbake til samfunnet.
Bruk nettet til å finne det du mener er gode eksempler på hvordan andre butikker bidrar tilbake, og hvordan du kan gjøre det i din butikk.
KID er et eksempel på en bedrift som jobber med samfunnsansvar. Se hvordan de gjør det, på KID samfunnsansvar.
Sofacompany er en nettbutikk som har utstillingslokaler for å få vist fram produktene sine.
Ikea er et eksempel på en bedrift som har tatt i bruk AI.
Kolonial.no samarbeider med Clas Ohlson for å kunne gi kundene et bredere vareutvalg.
Oppgave 2 – i klassen
Utstyr: penn og papir
- Se på hverandres plakater og konsepter.
- Noter ned spørsmål du måtte ha om konseptene til de andre. Skriv også ned hvilke av de andres ideer du liker best.
- Gå gjennom alles spørsmål i plenum. Gi hverandre tilbakemeldinger, og gi ros for gode ideer.
- Gjør gjerne endringer på din egen plakat etter innspill fra de andre i klassen.
Lykke til!