Utforsk samarbeidsformer i reiselivet
Visit Bodø
De fleste reiselivsbedrifter har en eller flere samarbeidspartnere. Samarbeidet kan foregå direkte mellom bedriftene, men også indirekte ved at bedriftene er medlemmer i lokale organisasjoner som koordinerer og utvikler felles produkter. Filmen Visit Bodø (under) er et eksempel på et slikt samarbeid.
Tekstsammendrag
Filmen består av en serie korte klipp som viser varierte natur- og kystlandskap med øyer og bratte fjell, men også urbane scener med høye bygninger og bygater. I tillegg vises hvordan mennesker tar omgivelsene i bruk gjennom turer i naturen og restaurantbesøk. Noen klipp skildrer kulturutøvelse med instrumenter og samspillgrupper, mens andre fokuserer på matopplevelser og viser bakere og kokker i arbeid.
Oppgaver
Gjør rede for ulike samarbeidsformer i reiselivet.
På nettsidene til destinasjonsselskapene Destination Lofoten AS og Visit Bodø finner du menyer med lokale reiselivstilbud. Å sette sammen slike menyer krever både samarbeid, god koordinering og en felles strategi.
Utforsk nettsidene til Destination Lofoten AS og Visit Bodø.
Gjør rede for destinasjonsselskapenes oppgaver.
Drøft fordeler ved å ha destinasjonsselskaper som Destination Lofoten AS og Visit Bodø.
Det helhetlige reiselivsproduktet er et samspill mellom mange ulike aktører innenfor formidling, transport, overnatting, servering og opplevelser. Utforsk nettsida til Destination Lofoten AS videre, og sett opp en oversikt over samarbeidspartnere og samarbeidsformer i det helhetlige reiselivsproduktet Lofoten.
Visit Bodø er et destinasjonsselskap for hele Saltenregionen. Utforsk nettsida til Visit Bodø, og sett opp en oversikt over samarbeidspartnere og samarbeidsformer i det helhetlige reiselivsproduktet Bodø.