Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Nasjonal satsing, lokalt arbeid

Skal man nå målene i den nasjonale reiselivsstrategien, må man jobbe lokalt. Hvordan blir dette arbeidet gjort der du bor?
En mann og en kvinne sitter utenfor et turistkontor og viser fram en plakat med fine bilder av lokale turistopplevelser. Plakaten har overskriften "Øyhopping med sykkel på Helgeland". Foto.

Oppgavene nedenfor kan løses individuelt eller i grupper. Etterpå kan dere diskutere svarene i klassen.

Oppgave 1

Organisering

Undersøk og gi eksempler på hvordan reiselivet er organisert i nærområdet ditt. Aktuelle spørsmål:

  • Finnes det et eget destinasjonsselskap?

  • Hvordan er samarbeidet mellom myndighetene og private aktører?

  • Hvordan er samarbeidet mellom reiselivsaktører og andre næringer?

  • Er det endringer i organiseringen etter at den nye nasjonale reiselivsstrategien ble lansert? Hvordan og hvorfor, i så fall?

Oppgave 2

Utvikling av opplevelser og reisemål

Undersøk og gi eksempler på følgende:

  • Hvordan blir opplevelsestilbudet på ditt hjemsted ivaretatt og videreutviklet?

  • På hvilken måte blir den nasjonale strategien implementert i det lokale arbeidet?

  • Blir det jobbet med Merket for bærekraftig reisemål? Hvis ja, på hvilken måte? Hvis nei, hvorfor ikke?

Oppgave 3

Salg og markedsføring

Drøft salg og markedsføring av norsk reiseliv:

  • På hvilke måte bidrar regjeringen i salg og markedsføring av norsk reiseliv?

  • Hva mener du regjeringen bør satse på, og hvorfor?

  • Hvilke målgrupper har reiselivsnæringen på ditt hjemsted, og hvordan nås disse målgruppene?

  • Hvordan kan markedsføring bidra til en bærekraftig reisemålsutvikling?

Guoskevaš sisdoallu

CC BY-SADán lea/leat čállán Cathrine Meyer Johansen ja Kjell Rosland. Vuoigatvuođaguoddit: NKI Forlaget ja Amendor AS
Maŋemusat ođastuvvon 09/28/2021

Oahppanresurssat

Samarbeid i reiselivsnæringen