En bærekraftig reiselivsdestinasjon
Jobb individuelt og søk etter ulike reisemål på internett. Bruk cirka ti minutter. Prøv gjerne å finne reisemål som er ukjente for deg. I boksen nedenfor finner du søketips.
Gå sammen i små grupper. Fortell hverandre om reisemålene dere har funnet. Hva er det som gjør akkurat disse destinasjonene så spennende?
Samle dere om ett reisemål som dere vil undersøke nærmere. Finn mer utfyllende informasjon om dette reisemålet, for eksempel:
Hvor mange innbyggere er det der?
Hva betyr reiselivet for den lokale økonomien?
Hvor mange jobber i reiselivet?
Hva lever de ellers av?
Hvordan er infrastrukturen på reisemålet?
Undersøk hvordan reiselivet har vært og er på destinasjonen dere har valgt, for eksempel:
Hvor mange turister kommer årlig?
Hvor kommer turistene fra, og hvor lenge blir de?
Når er det høysesong?
Hvordan er det på reisemålet i lavsesong?
Hvorfor reiser turister til dette reisemålet? Hva er hovedattraksjonene?
Er det en helhetlig reiselivsdestinasjon? Forklar hvorfor / hvorfor ikke.
Lag en situasjonsanalyse for destinasjonen.
Lag en presentasjon for klassen med utgangspunkt i situasjonsanalysen. Bruk gjerne bilder og filmsnutter. Presentasjonen skal vise hvordan destinasjonen kan utvikles til å bli et bærekraftig reisemål som møter nye globale trender. Vurder gjerne følgende momenter:
Kan sesongen utvides?
Kan destinasjonen utvides til nærliggende byer eller områder?
Hvor mange turister er det realistisk at destinasjonen kan ta imot hvert år, når man samtidig skal ta vare på lokalbefolkningen?
Kan destinasjonen tilby andre attraksjoner enn det som har lokket turister hittil, for eksempel innenfor kultur, kunst eller mat?
Hvilke muligheter har destinasjonen?
Framfør presentasjonen for klassen.
Lykke til på reisen!
Guoskevaš sisdoallu
Trendene for framtidas reiseliv er preget av et ønske om å reise mer bærekraftig.
Situasjonsanalysen, også kalt SWOT-analysen, analyserer interne styrker og svakheter og eksterne muligheter og trusler.