Njuike sisdollui
Bargobihttá

Tilbud av og etterspørsel etter reiselivsprodukter

Hvordan påvirkes reiselivsnæringen av nedgangstider? Og hvordan må næringen tilpasse tilbudet av reiselivsprodukter når etterspørselen endrer seg?

Oppgave 1: undersøk

På hvilken måte har koronapandemien påvirket reiselivet i Norge?

Bruk nettet til å finne informasjon om

  1. hvordan reiselivsnæringen i Norge har tilpasset seg en ny situasjon
  2. hvilke økonomiske støttetiltak næringen mottar
  3. hvordan reiselivsnæringen lager nye «pakketilbud»
  4. hvordan norgesferie blir markedsført til det norske markedet
  5. hvordan norgesferie blir markedsført til det utenlandske markedet
  6. nye former for pristilbud og rabatter, som en konsekvens av endringer i etterspørselen under koronapandemien
  7. satsingsområder og målgrupper for reiselivet i Norge
  8. nye reiselivsprodukter som har oppstått under og etter pandemien

Oppgave 2: lag en situasjonsanalyse (SWOT)

Lag en situasjonsanalyse, eller SWOT-analyse, for norsk reiseliv med bakgrunn i funnene fra oppgave 1. List opp reiselivets sterke og svake sider, hvilke trusler reiselivet står overfor, og hvilke muligheter du mener reiselivsnæringen har i tida framover.

Situasjonsanalyse (SWOT)

Situasjonsanalysen skal beskrive og analysere dagens markedssituasjon. Hensikten er få fram hvilke arbeidsvilkår destinasjon Norge må forholde seg til og planlegge ut fra. Analysen skal vise hva som er de sterke og svake sidene til destinasjon Norge (de interne arbeidsvilkårene), og hvilke muligheter og trusler vi står overfor (de eksterne arbeidsvilkårene).

For eksempel er det en styrke at Norge er et fredelig og trygt land, og at vi har en vakker og unik natur. En svakhet er at mange opplever Norge som et dyrt land å reise i, og at Norge har for lite å by på av attraksjoner. Trusler kan være kriser og katastrofer og hva konkurrentene gjør. Muligheter kan være at Norge er unikt og naturbasert.

Oppgave 3: spå om framtida

Lag et framtidsscenario for norsk reiseliv, og skriv ned det du tror blir de ti viktigste trendene i tida framover. Bruk overskriften «Norsk reiseliv 2030».

Oppgave 4: klassediskusjon

  • Når dere ser på svarene i oppgave 1, gjenspeiler det dere fant, nye former for ferietilbud som en følge av nedgangstider, eller gjenspeiler det en naturlig utvikling?
  • Hvordan ser framtida ut for Norge som turistdestinasjon?
  • Hva bør Norge satse på for å sikre en bærekraftig utvikling i reiselivet?
  • Hvilken kompetanse blir viktig for utviklingen av norsk reiseliv?
Tips til informasjonskilder

NHO Reiseliv

Visit Norway

NHO Reiseliv: Strategi «2x30» for perioden 2019–2022

Norsk reiselivsnæring 2025 – en scenarioanalyse