Bargobihttá
Innovasjon og bærekraft i reiselivet
Stadig flere reiselivsaktører legger bærekraft og miljøbevissthet til grunn når de utvikler nye produkter. I disse oppgavene skal du undersøke de nyeste trendene innenfor norske reiselivsprodukter. Du skal også komme med forslag til nye, innovative og bærekraftige reiselivsprodukter.
Videoen over viser sykkelløypene Magic Moose i Trysil. Trysil er mest kjent som en vinterdestinasjon, med flotte skiløyper og -bakker. Satsingen på sykkelaktiviteter er et eksempel på hvordan destinasjonen Trysil tenker for å utvide sesongene og drive bærekraftig produktutvikling.
Oppgave 1: se videoen og diskuter
- På hvilken måte er sykkelaktiviteter et bærekraftig reiselivsprodukt?
- På hvilken måte er sykkelaktiviteter med på å utvide sesongene for Trysil?
- Hvilke ringvirkninger har sykkelaktiviteter for Trysil som destinasjon, både for næringsdrivende, lokalbefolkning og turister?
Opprett et dokument hvor dere gjør notater underveis i arbeidet. Notatene skal dere til slutt bruke i en presentasjon.
Oppgave 2: undersøk
- Se på et norgeskart, og velg ut to destinasjoner dere vil undersøke, for eksempel Oslo og Voss.
- Gå «i dybden» på de to destinasjonene dere velger. Let på nettet etter informasjon, og ring eller send e-post til destinasjons- eller turistkontoret hvis det er mer dere lurer på (husk å presentere dere).
Utforsk destinasjonene deres, og se spesielt på følgende:
- Hva tilbyr destinasjonene av overnatting?
- Hva tilbyr destinasjonene av servering?
- Hva tilbyr destinasjonene av aktiviteter og severdigheter?
- Hvordan jobber destinasjonene med bærekraft?
- Hva legger destinasjonene vekt på i markedsføringen sin?
- Hvem er målgruppen til destinasjonene, og hvordan ser dere det?
- Hvordan samarbeider reiselivsaktørene på destinasjonene?
- Hva betyr reiseliv for lokalbefolkning og næringsdrivende på destinasjonene?
- Sammenlign informasjonen dere har funnet om de to destinasjonene, og diskuter likheter og ulikheter i hvordan destinasjonene jobber med bærekraft.
- Hvilken av destinasjonene synes dere har flest innovative og bærekraftige reiselivsprodukter? Nevn eksempler og forklar.
Oppgave 3: vær innovative
- Kom med forslag til et nytt, innovativt og bærekraftig reiselivsprodukt for destinasjonene dere har valgt. Produktet skal bidra til å utvide sesongene, og det må være bærekraftig.
Oppgave 4: presenter
- Lag en fin presentasjon av funnene dere har gjort. Dere kan velge presentasjonsform selv – se tips om presentasjonsverktøy i boksen under.
- Hold presentasjonen for resten av klassen.
- Del presentasjonen deres, slik at alle i klassen får en fin oversikt over norske destinasjoner og hvordan de jobber.