Njuike sisdollui
Bargobihttá

"Ja, vi elsker" som sammensatt tekst

I denne oppgaven skal dere lage en tegneserie eller ei digital fortelling av nasjonalsangen "Ja, vi elsker". Dette vil forhåpentligvis gjøre dere godt rusta til deretter å gå dypere inn i teksten. Til sist skal dere sammenlikne Bjørnsons tekst med Gro Dahles "Norge i fløtesaus"

Del 1: Kan du egentlig nasjonalsangen vår?

  1. Skriv ei gjenfortelling av nasjonalsangen med egne ord.

  2. Sammenlikn gjenfortellinga i grupper.

  3. Diskuter deretter i klassen: Hvor godt kjenner dere innholdet i sangen?

  4. Skriv opp alle momentene dere husker på tavla.

Del 2: Les, lytt og diskuter

Les og lytt til sangen og diskuter disse spørsmålene i grupper:

  1. Hvor mye huska dere egentlig av sangen fra før?

  2. Hva vil dere si er de viktigste nasjonsbyggende motivene Bjørnstjerne Bjørnson bruker i sangen?

  3. Ranger forståelsen deres av innholdet i nasjonalsangen på en skala fra 1–10.

  4. Var det noe av teksten dere ikke forsto? Skriv i så fall ned et par momenter. Diskuter deretter i klassen hva disse delene av teksten kan bety.

Guoskevaš sisdoallu

Gáldomateriála
Ja, vi elsker

Teksten til Ja, vi elsker er skrevet av Bjørnstjerne Bjørnson, melodien av Rikard Nordraak. Den endelige versjonen var ferdig i 1868.

Del 3: Lag ei visuell framstilling av Bjørnsons tekst

Nå kan dere velge om dere vil lage en tegneserie eller ei digital fortelling av teksten til "Ja, vi elsker". Målet er å lage et kreativt produkt, men også å utforske teksten. For å lage illustrasjonene, må dere nemlig forstå hvilke historiske hendelser Bjørnson refererer til i teksten.

Et eksempel:

Slik går dere fram:

  1. Velg selv om dere vil jobbe aleine eller i par. "Dekonstruer" (ta for dere bit for bit) ei og ei strofe slik at dere finner ut hvilke historiske hendelser Bjørnstjerne Bjørnson refererer til i sangen.

  2. Lag deretter ei visuell framstilling av hendelsene. Dere velger om dere vil tegne for hånd, finne kjente malerier/illustrasjoner av hendelsene eller bruke et tegneprogram.

  3. Hvert bilde/illustrasjon skal ledsages av teksten til Bjørnstjerne Bjørnson.

Del 4: Vis fram og diskuter

  1. Vis fram fortellingene deres til hverandre og fortell hvilke valg dere gjorde underveis.

  2. Diskuter om igjen: "Hva vil dere si Bjørnstjerne Bjørnson først og fremst bruker som nasjonsbyggende motiver i sangen?"

  3. Ranger forståelsen din av innholdet i nasjonalsangen på en skala fra 1–10.

Del 5: Sammenlikn "Ja, vi elsker" med "Norge i fløtesaus"

Gro Dahle vant i 2002 en uhøytidelig konkurranse om å lage Norges nye nasjonalsang med teksten "Norge i fløtesaus". Det er ei omskriving av "Ja, vi elsker".

  1. Les gjennom sangen og skriv ned det du mener er tema og budskap i teksten. Sammenlikn deretter det du har skrevet med andre i klassen.

  2. Diskuter: Hvordan mener dere Gro Dahle framstiller Norge og nordmenn?

  3. Hvilke virkemidler bruker Gro Dahle i teksten?

Del 6: Kjærlighet og satire

Da Dahle vant konkurransen, skrev juryen i begrunnelsen at teksten er satirisk, men at den også viser kjærlighet til kongeriket Norge.

Aleine:

  1. Lag en tabell med to kolonner der det står "satire" som overskrift i den ene kolonnen og "kjærlighet til Norge" i den andre. Skriv deretter ned hva dere mener er satire, altså hvilke sider ved Norge og nordmenn Dahle gjør narr av i den ene kolonnen, og hvilke sider ved Norge og nordmenn hun viser kjærlighet for i den andre.

Diskuter i plenum:

  1. Hva mener dere er typisk norsk? Lag ei liste over både gode og dårlige egenskaper ved Norge og nordmenn.

  2. Når blir dere stolte over å være norske?

  3. Når blir dere flaue over å være norske?

  4. Hvordan hadde deres drømme-Norge sett ut?

Del 7: Tekst i kontekst

Diskuter i grupper:

Bjørnstjerne Bjørnsons tekst er høytidelig og søker til historia for å hylle Norge, mens Gro Dahles tekst er satirisk og har nok ikke som mål å hylle Norge og nordmenn. Hvordan kan konteksten forklare form og innhold i de to tekstene?