Service og kundebehandling ved terminaltjenester
Samlastekspeditører påtar seg fraktføreransvar for gods som skal sendes mellom byer og tettsteder i hele Norge. For å makte dette har samlastspeditørene en sentralterminal i Oslo-området og regionterminaler i større byer rundt om i landet.
Hver regionterminal har ansvar for å hente inn og distribuere gods innen sin egen region. Regionterminalene samlaster gods til andre regioner i konteinere og sender dem til sentralterminalen i Oslo-området. Sentralterminalen sorterer innkommende transittgods til andre regioner og samlaster godset i konteinere. Konteinerbiler transporterer så konteinerne til regionterminalene. Logistikkmedarbeiderne på regionterminalene sorterer deretter godset på distribusjonsruter, før distribusjonssjåfører leverer godset hos mottakerne.
Kundeforventninger
Godskunder forventer i dag å motta perfekte ordrer. Med det mener vi en ordre som
- er levert til rett tid
- er komplett
- er skadefri
- har korrekt dokumentasjon (faktura, pakkseddel, fraktbrev, tollpapirer og så videre)
Både yrkessjåfører og logistikkoperatører må bidra til å oppfylle disse kravene.
Eksempel på logistikkoperatør
Henning arbeider som logistikkoperatør på en samlastterminal. Han sorterer daglig innkommende gods og behandler det skånsomt for å unngå skade på godset. Skulle godset likevel bli skadd, melder han straks fra, slik at avsenderen kan varsles. Når godset skal lastes i konteinere etter at det er sortert, er Henning nøye med at alt gods som hører til samme kolli, blir lastet i samme konteiner, og ikke i to forskjellige.
Henning ser ikke kundene i arbeidet sitt. Han møter bare andre logistikkmedarbeidere og yrkessjåfører. Han ser likevel på dem som internkunder og leverer alltid godset videre som om det skulle være til sluttkunden.