Bargobihttá
Fiskeguiden
Å legge til rette for samspill mellom kunder er en viktig oppgave for guider, sjåfører og andre som skal lede grupper i reiselivet. Dette skal du øve deg på her.
Se filmen om fiskeguiden Odd her (Youtube): Fiskeguiden
- Filmen viser at ikke alle er like interesserte i fiske. Vurder hvordan Odd løste utfordringen med at gjestene har forskjellige behov og forventninger.
- Ta utgangspunkt i det første møtet mellom Odd og gjestene. Hvilke mål mener du Odd burde ha satt seg for det første møtet med gjestene?
- Odd nektet en alkoholpåvirket mann å være med på turen. Hva synes du om måten Odd løste denne situasjonen på?
- Hva burde Odd ha gjort om mannen ikke aksepterte at han ikke fikk være med?
- Gå sammen med et par medelever og lag et rollespill som viser hvordan dere ville håndtert det første møtet med gjestene.
- Odd ønsket å starte turen så raskt som mulig. Hva kunne han ha gjort for å unngå at enkelte opplevde dette som tidspress?
- En av gjestene ønsket å ha med gitar. Hvordan ville du håndtert et slikt ønske?
- Før de startet å fiske, hadde Odd en liten informasjonsøkt. Hva bør være målsettingen for en slik informasjon?
- Filmen viser ikke hvordan fisketuren ble avsluttet. Hvordan ville du avsluttet fisketuren?
Guoskevaš sisdoallu
Fágaávdnasat
Service skapes i samspillService kjennetegnes kanskje aller mest av at den involverer flere mennesker både i og utenfor vår egen bedrift. Her får du noen eksempler.