Njuike sisdollui
Bargobihttá

Hverdagen med revmatisk sykdom

Revmatiske sykdommer er kroniske lidelser, og de kalles ofte den usynlige sykdommen. I denne oppgaven får du mulighet til å fordype deg i noen ulike diagnoser og finne ut av hva som kan bidra til at hverdagen kan bli bedre for personer med disse diagnosene.

Oppgaver

  1. Tegn og forklar forskjellen på artrose og revmatoid artritt.

  2. Mange opplever at smertene forbundet med revmatisk sykdom kan øke når de spiser enkelte matvarer. Finn ut av sammenhengen mellom matvarer og forverring av symptomer.

  3. Leddgikt (revmatoid artritt) er en autoimmun sykdom. Forklar årsaken til at autoimmune sykdommer kan oppstå, og da spesielt leddgikt.

Lag brosjyre

Jobb gjerne sammen i par. Lag en informasjonsbrosjyre om fysisk aktivitet og kosthold ved revmatisme. Bruk Norsk revmatikerforbunds nettside Du og diagnosen og Helsedirektoratets nettside om kosthold ved revmatisme.

Lag en brosjyre som skal være til hjelp for en nyutdannet helsefagarbeider som skal jobbe med personer med revmatisme.

Lag film

Håndartrose er en av de vanligste revmatiske sykdommene. Bruk av kroppen og leddene i hverdagssituasjoner bidrar til å bevare bevegelighet og kraft. Øvelser kan bidra til å redusere smerte og bedre funksjonen.

Lag en film med ulike håndøvelser. Jobb gjerne sammen i par eller i gruppe. Bruk gjerne Diakonhjemmet sykehus' artikkel Verker det i hendene som inspirasjon når dere lager filmen.

Filmen kan gjerne ha tekst eller tale som forteller hvordan øvelsene skal utføres. I tillegg bør filmen ha tekst eller tale som understreker at mennesker med revmatisk sykdom og muskel- og skjelettplager anbefales å delta i regelmessig fysisk aktivitet, og hvorfor dette er nødvendig.

Vis filmen for klassen og gi tilbakemeldinger til hverandre. Pek på to ting som er bra, og en ting som kan forbedres.

Inflammatorisk ryggsykdom (Bekhterevs sykdom)

Lytt gjerne til Revmapodden – Møte med Tore Sagen om Bekhterevs sykdom før du gjør oppgavene.

  1. Hvorfor er det viktig å få diagnosen?

  2. Hvordan stilles diagnosen Bekhterevs sykdom?

  3. Hvordan kan du snakke om sykdommen med personer slik at de opplever at du er interessert og vil vite hvordan de har det?

  4. Hvilke tilpasninger i hverdagen kan være gode for en person med Bekhterev?

  5. Hvilke hjelpemidler kan en person med Bekhterev ha behov for?

  6. Hvilke pasientorganisasjoner finnes for personer med Bekhterev, og hva kan en pasientorganisasjon bidra til?

  7. Hvilken trening kan være god når du har Bekhterev?

Gå – tenk – snakk (walk-and-talk)

Etter at dere har jobbet med tema revmatiske lidelser, går dere en tur i nærmiljøet. Gå to eller flere sammen. Turen kan gjerne vare omtrent 30 minutter. Reflekter sammen om

  • hva revmatiske lidelser er

  • hva symptomene på revmatiske sykdommer er

  • hvordan dere som helsefagarbeidere kan hjelpe, støtte og veilede en person med revmatisk sykdom i hverdagen


Oppsummer i klassen når dere er tilbake.