Njuike sisdollui
Bargobihttá

Rehabilitering etter hoftebrudd

For å gjenvinne god gangfunksjon etter hoftebrudd er det viktig å trene. Det er ikke nødvendig å bruke avanserte treningsapparater.

Opptrening skal over tid gi tilbake mobilitet, slik at pasienten forhåpentlig kan oppnå samme funksjonsnivå som før bruddet.

For å lykkes med denne målsettinga må helsefagarbeideren gå inn i et tverrfaglig samarbeid med fysioterapeut, fastlege og annet helsepersonell, der alle har det samme fokuset: at pasienten gjennom trening og daglige aktiviteter gradvis gjenvinner mobilitet.

Oppgave 1. Forflytning

Gå sammen tre og tre elever (eller flere) og søk på internett etter prosedyrer for forflytning av pasienter med hoftebrudd.

  1. Bruk pasientseng og øv på forflytningsteknikken. Husk ergonomi.

  2. Veksle på rollene som pasient, helsefagarbeider og observatør.

  3. Avslutt økta med at gruppa selv filmer forflytning fra seng til prekestol/gåstol.

  4. Vis filmen for ei annen gruppe.

  5. Gruppa som ser filmen, skal gi to positive tilbakemeldinger og nevne en ting som kunne vært gjort bedre.

Oppgave 2. Ernæring

Etter operasjonen bør pasienten få mer proteinrik mat enn vanlig og rikelig med drikke. Det vil få operasjonssåret til å gro raskere.

  1. Gå sammen i par.

  2. Lag en plakat som viser fem mindre måltider som alle er næringsrike og delikate. Bruk bilder.

  3. Plakaten skal samtidig forklare hvorfor disse måltidene er spesielt tilpasset pasienter etter en hoftebruddsoperasjon.

  4. Klassen kårer til slutt det beste måltidet.

  5. Hvis dere har anledning, kan dere også lage dette måltidet eller flere av alternativene dere har kommet fram til.

Oppgave 3. Egentrening

Del klassen inn i grupper. Hver gruppe utarbeider et treningsprogram for rehabilitering etter hoftebruddsoperasjon.

Dere kan bruke Sykehuset Østfolds treningsøvelser til veiledning og inspirasjon, men finn gjerne også andre anbefalte øvelser.

  1. Sett sammen fem øvelser.

  2. Velg musikk til treningsprogrammet.

  3. Gjennomfør ei felles treningsøkt i klasserommet, der gruppene etter tur viser øvelsene og instruerer de andre i klassen. Alle gruppene skal vise og gjennomføre sitt treningsprogram for de andre.

Oppgave 4. Tegn og forklar

  1. Tegn et lårbein og forklar med stikkord hvordan beinet er bygd opp.

  2. Marker på tegninga brudd på lårhalsen og i hofteknuten.

  3. Forklar

  • symptomer på hoftebrudd

  • hvilke observasjoner du som helsefagarbeider må gjøre ved hoftebrudd

  • hvordan du som helsefagarbeider kan kommunisere for å motivere pasienten til trening