Njuike sisdollui
Bagadus

Undervisningsopplegg i dans, vg2

Undervisningsopplegget i dans har progresjon fra vg1 til vg2 og vg3. På vg2 skal du repetere swing fra vg1. Du skal også prøve hiphop og folkedans i tillegg til å lage dans i grupper.

Opplegget består totalt av seks økter (ei økt er to skoletimer). Det er to økter med swing, to økter med hiphop og folkedans og to økter der dere skal lage dans i grupper.

Til læreren

Bakgrunn

Elever har ulik erfaring med dans. Noen elsker det, mens andre misliker det. Tanken bak å jobbe med dans over en lengre periode er å få alle elevene, uansett erfaring og forutsetninger, til å oppleve en eller annen form for mestring. Gi elevene anledning til å øve nok slik at de kjenner at de mestrer mer og mer.

Opplegget

På vg2 skal elevene danse swing og skape dans i grupper, men de skal i tillegg lære nye dansesjangre. Ved å repetere swing og skape dans i grupper får elevene anledning til å bygge på erfaringane sine fra vg1, og de får utvikle seg videre. Elevene skal også jobbe med nye dansesjangre. Dette kan være hiphop og folkedans, som er foreslått her, eller det kan være andre sjangre. Det kan være lurt å høre med elevene hva de ønsker å lære, slik får man lagt et grunnlag for medbestemmelse.

Når elevene har jobbet med ulike dansesjangre, har de et bedre utgangspunkt for å velge hvilken av disse sjangrene de skal fordype seg i når de etterpå skal skape dans i grupper.

For å få til en naturlig progresjon skal elevene repetere noe fra vg1 og utvikle dette videre på vg2, i tillegg skal vi tilføre noe nytt. Se gjerne på innleveringa og tilbakemeldinga fra perioden med dans på vg1 før dere starter denne perioden.

Læringsmål

Målet med perioden er at du skal

  • repetere og utvikle deg videre i swing

  • trene på folkedans og hiphop og forklare hvilke koordinative egenskaper du bruker i disse sjangrene

  • bidra aktivt i gruppa med å lage dans

  • utfordre deg selv

  • gi positive og konstruktive tilbakemeldinger

  • vurdere di egen utvikling

Økt 1 og 2 – swing

  • Ha en samtale om læringsmålene og hva elevene husker fra vg1.

  • Bruk filmklippene om swing

  • Repeter mye slik at grunnstegene sitter før dere går videre på turene. Øv gjerne både med og uten musikk i starten.

  • Etter hvert som dere blir trygge på grunnstegene, kan dere øve på ulike turer. Sett sammen og kombiner turer som dere selv ønsker. Øv på å ha blikkontakt når dere danser.

  • Bytt partner ofte slik at dere kan lære av hverandre.

  • Gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger.

  • Husk at det er lov med noen juksetrinn innimellom for å få dansen til å henge sammen.

  • Ha en samtale om læringsmålene to og to i slutten av økta.

Økt 3 og 4 – hiphop og folkedans

Finn ut selv om dere vil ha ei økt med hiphop og ei økt med folkedans, eller om dere vil ha begge deler i begge øktene. Det er bedre tid til å gå i dybden om dere har ei økt med hver, men om dere har både hiphop og folkedans i begge øktene, får dere anledning til å repetere.

Hiphop

Bruk filmklippene om hiphopdans

Folkedans

Dere kan velge om dere vil gjøre en kreativ variant av folkedans med øvelser fra "Kreativ folkedans, del 2" og "Kreativ folkedans, del 3", eller om dere vil danse tradisjonell folkedans med reinlender og polka.

Økt 5 og 6 – lage dans i grupper

I disse to øktene skal dere lage en gruppedans i en sjanger dere velger selv. Det er lurt å bestemme hvilken sjanger dere vil fordype dere i og dele dere inn i grupper før økt 5 starter. Dere kan velge mellom swing, hiphop og folkedans.

  • Velg én sjanger.

  • Dansen skal samsvare med dansesjangeren.

  • Dansen skal vare i minst 1,5 minutter.

  • Alle i gruppa må delta, men alle trenger ikke å gjøre det samme. Start med å finne ut hva hver enkelt på gruppa er gode til, og planlegg dansen ut ifra det.

  • Hent gjerne inspirasjon fra ulike kanaler og sosiale medier, men unngå å kopiere hele danser.

  • Utfordre dere selv og husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger.

Vurdering

Innlevering/framføring gruppe

Dansen skal dere enten filme og levere inn eller framføre for læreren deres og/eller resten av klassen i slutten av økt 6.

Innlevering individuelt

Etter økt 6 skal du vurdere deg selv (individuelt) i læringsmålene, enten skriftlig eller med video eller lydopptak. Velg den måten der du best får vist fram kompetansen din, hva du har lært, og hvordan du har jobbet. Husk å begrunne svarene dine.

Det kan være lurt å se på innleveringa og tilbakemeldinga di fra vg1 før du går i gang.