Situasjonsanalyse - Markedsføring og ledelse 2 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Situasjonsanalyse

Hva er virksomhetens styrker, svakheter, muligheter og trusler? For å kunne utvikle virksomheten i en ønsket retning er det viktig å kartlegge nåsituasjonen.

Øyafestivalen som eksempel

Øyafestivalen er en årlig musikkfestival som arrangeres i august i Tøyenparken i Oslo. Øyafestivalen har blitt en av Norges største musikkfestivaler.

Lytt til podkastepisoden nedenfor der Birgitte Mandelid, markeds- og programsjef i Øyafestivalen, gir noen eksempler på hva som inngår i situasjonsanalysen deres.

Markedsføring og ledelse

Situasjonsanalyse – Øyafestivalen

Programleder Knut Skeie Solberg i samtale med markeds- og programsjef i Øyafestivalen om situasjonsanalyse.

0:00
-0:00
Podkast: Moderne Media / CC BY-SA 4.0

Analyse av arbeidsbetingelser

Arbeidsbetingelser er de betingelsene en virksomhet arbeider under, og som som kan påvirke virksomheten. I en situasjonsanalyse vurderer og analyserer vi interne og eksterne arbeidsbetingelser. De interne arbeidsbetingelsene er innenfor virksomhetens kontroll, mens de eksterne er utenfor deres kontroll. Eksempler på interne arbeidsbetingelser kan være organisasjonskultur, ledelse, ansattes kompetanse, produktutvikling og bruk av teknologi. Eksterne arbeidsbetingelser kan for eksempel være økonomiske trender, politikk, konkurransesituasjon og teknologisk utvikling.

Ut ifra det vi hører i podkasten, kan Øyafestivalen eksempelvis forbedre sine interne arbeidsbetingelser ved å investere i kompetanseutvikling for ansatte eller ved å modernisere og videreutvikle Øyafestivalen sitt konsept.

Eksempler på eksterne arbeidsbetingelser for Øyafestivalen er endringer i skattelovgivning eller økonomisk nedgang, som kan påvirke deres lønnsomhet og ansattes jobbsikkerhet. Videre kan innskrenkninger i leieavtaler, eller betingelser Øyafestivalen har med myndighetene, være eksempler på forhold de ikke har direkte kontroll over.

En situasjonsanalyse er en analyse av arbeidsbetingelsene i nåsituasjonen til en virksomhet. For å kunne planlegge og ta gode markedsstrategiske beslutninger er det nyttig å foreta en slik analyse.

Sterke og svake sider

Virksomhetens sterke og svake sider kartlegger vi ved å vurdere de interne arbeidsbetingelsene. Vi undersøker hvilke interne arbeidsbetingelser som utgjør en styrke for virksomheten og hvilke som kan være svakheter.

Funn fra internanalyser som VRIO og verdikjede-analyse kan brukes inn i situasjonsanalysen. I VRIO-analysen vurderte vi virksomhetens ressurser og evner ut ifra fire kriterier: verdifull, sjelden, kopierbar og organisert. I verdikjedeanalysen identifiserte vi de aktivitetene som bidrar til å skape kundeverdi. Les mer om intern analyse i artikkelen "Intern analyse".

I podkasten hører vi at Øyafestivalens styrker kan være:

  • sterk merkevare i det norske festivallandskapet

  • opptatt av bærekraftige løsninger

  • mangfoldig program av artister

  • god kjennskap

  • lojalt publikum

  • ansatte med lang erfaring

Noen av Øyafestivalens svakheter kan være:

  • voksent publikum sammenlignet med flere andre aktører i det norske festivallandskapet

  • liten organisasjon med 11 fulltidsansatte (i 2024)

  • kan være problematisk med kunnskapsoverføring til nyansatte

Muligheter og trusler

Virksomhetens muligheter og trusler kartlegger vi ved å vurdere de eksterne arbeidsbetingelsene. Vi undersøker hvilke eksterne arbeidsbetingelser som utgjør en mulighet for virksomheten, og hvilke som kan være trusler.

Funn fra eksterne analyser, som bransjeanalyse og PESTEL, kan brukes inn i situasjonsanalysen. I arbeidet med bransjeanalyse har vi brukt Porters fem konkurransekrefter, samt fire nye konkurransekrefter, for å analysere konkurransesituasjonen. PESTEL brukte vi for å analysere ulike makroforhold som omgir og kan påvirke en virksomhet. Les mer om eksterne analyser i artikkelen "Bransjeanalyse – ekstern analyse" og artikkelen "PESTEL – ekstern analyse"

For Øyafestivalen kan noen muligheter være:

  • godt og varmt vær med mye sol

  • å utnytte trender hos den tilvoksende generasjonen

  • at store, kjente og internasjonale artister kan ønske å delta på festivalen

Noen trusler kan være:

  • dårlig, vått og kaldt vær med mye vind

  • ting som eventuelt skjer i samfunnet rundt oss

  • innskrenkninger i leieavtaler

  • betingelser med myndighetene

  • nye eller eksisterende konkurrenter som kan tilby noe nytt og unikt

  • at artister kan trekke seg / bli forhindret fra å delta

SWOT-analyse

Situasjonsanalysen setter vi ofte opp i en SWOT-analyse, som er en metode for å vurdere en virksomhets styrker, svakheter, muligheter og trusler. Det er et nyttig verktøy for å gjøre prioriteringer, utvikle tiltak og anbefalinger for å utnytte styrker og muligheter, samt redusere svakheter og trusler. Siden arbeidsbetingelsene til en virksomhet stadig er i endring, er det viktig å foreta jevnlige oppdateringer av SWOT-analysen.

I tillegg til at SWOT-analysen er statisk, kan det også være en utfordring at den ofte blir subjektiv og overforenklet. Det er ikke gitt at det som virksomheten selv anser som en styrke, blir oppfattet slik av andre.

Eksempel på en SWOT-analyse for KID

SWOT- analysen nedenfor er gjengitt med tillatelse fra en bacheloroppgave med tittelen Verdsettelse av KID ASA, skrevet av Rolf Martin Dahl i 2021.

Reflekter over momentene i SWOT-analysen nedenfor. Hvilke momenter ville du ha tatt med i en SWOT-analyse for KID?


Kilder

Dahl, R.M. (02.06.2021). Økonomi og administrasjon: Verdsettelse av Kid ASA. Hentet fra https://biopen.bi.no/bi-xmlui/bitstream/handle/11250/2781475/2914522.pdf

Kotler, P. (2008). Markedsføringsledelse. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 30.05.2024