Intern analyse - VY - Markedsføring og ledelse 2 - NDLAHopp til innhold
Oppgave
Intern analyse - VY
Er VY, tidligere NSB, sin lange erfaring med spordrift utelukkende et konkurransefortrinn, eller kan det hemme selskapet fra å tenke nytt?
Oppgave
I denne oppgaven skal du analysere og identifisere VY sine konkurransefortrinn. I arbeidet må du redegjøre for hvordan VY utnytter interne ressurser. Videre skal du beskrive hvilke hovedaktiviteter og støtteaktiviteter som kan bidra til å gi VY konkurransefortrinn. Benytt VRIO-analyse og verdikjedeanalyse som verktøy.
I arbeidet med analysene skal du ta utgangspunkt i
informasjon du vet om VY fra før
tips og informasjon som du finner nedenfor
relevant informasjon du finner ved søk
Ta egne forutsetninger der det er nødvendig.
Noen tips for å løse oppgaven
Start arbeidet med oppgaven individuelt og skriftlig. Gå deretter sammen to og to for å diskutere og vurdere analysene dere har jobbet med og det dere har kommet fram til basert på analysene.
Det kan være utfordrende å finne all nødvendig informasjon som trengs for å kunne gjennomføre interne analyser i sin helhet. Se på dette som en øvelse i å vurdere hvordan VY skaper verdi (for så å kunne kartlegge styrker og svakheter). I øvelsen er det ikke nødvendigvis snakk om komplette og svært omfattende analyser basert på utømmelige lister.
For å få finne styrker og svakheter må du analysere de interne arbeidsbetingelsene. Interne arbeidsbetingelser er forhold internt i virksomheten som VY selv kan kontrollere, som for eksempel
produkt
pris
distribusjon
markedskommunikasjon
personale og ledelse
økonomi
VRIO-analyse
Du skal identifisere hvilke ressurser VY har eller kan utvikle som du mener er relevante når du skal gjennomføre en VRIO-analyse. Eksempler på slike ressurser kan være VYs
merkevare
digitale plattform
flåte av tog og busser
nettverk av ruter og destinasjoner
samarbeid med andre transportaktører
virksomhetskultur
Følgende fire spørsmål er aktuelle knyttet til VRIO-analyse når du skal evaluere ressurser og identifisere konkurransefortrinn:
Er ressursen/ressursene verdifull(e)?
Er ressursen/ressursene sjelden/sjeldne?
Er ressursen/ressursene vanskelig(e) å kopiere?
Er virksomheten godt organisert med evne og vilje til å utnytte ressursen på en effektiv måte?
vrio-analyse
Verdifull?
Sjelden?
Vanskelig/kostbart å kopiere?
Godt organisert?
Påvirkning på konkurransekraft
Nei
Konkurranseulempe
Ja
Nei
Nøytral/Likeverdig konkurranse
Ja
Ja
Nei
Midlertidig konkurransefordel
Ja
Ja
Ja
Nei
Uutnyttet konkurransefordel
Ja
Ja
Ja
Ja
Varigkonkurransefordel
Verdikjedeanalyse
I en verdikjedeanalyse skal du analysere aktiviteter ut fra kostnader, og hvordan de skaper verdi for virksomheten og dens kunder. Hvordan kan de forbedres eller utvikles for å øke verdien? Følgende spørsmål kan være aktuelle:
Hvordan skaper aktiviteten verdi for kundene?
Hvordan medfører aktiviteten kostnader for virksomheten?
Hvor godt utfører virksomheten aktiviteten sammenliknet med konkurrentene?
Hvilke muligheter finnes det for å øke verdien eller redusere kostnadene ved aktiviteten?
Hvilke trusler eller utfordringer kan påvirke verdien eller kostnadene ved aktiviteten?