Hopp til innhald
Oppgåve

Potensar

Jobb med oppgåver med potensar. Nedst på sida kan du laste ned oppgåvene som Word- og pdf-dokument.

Oppgåve 1

Lag ein potens med

a) grunntal 2 og eksponent 3

Løysing

23

b) grunntal 10 og eksponent 2

Løysing

102

c) grunntal 5 og eksponent 3

Løysing

53

d) grunntal 3 og eksponent -2

Løysing

3-2

Oppgåve 2

Rekn ut potensane.

a) 43

Løysing

43=4·4·4=64

b) 25

Vis fasit

25=2·2·2·2·2=32

c) 104

Løysing

104=10·10·10·10=10 000

d) 33

Løysing

33=3·3·3=27

Oppgåve 3

Skriv som potens.

a) 36

Løysing

36=6·6=62

b) 64

Løysing

64=2·2·2·2·2·2=26

eller

64=4·4·4=43

c) 81

Løysing

81=3·3·3·3=34

eller

81=9·9=92

d) 125

Løysing

125=5·5·5=53

Oppgåve 4

Bruk potensreglane og rekn ut.

a)42·45

Løysing

42·45 = 42+5 = 47

b)34·3

Løysing

34·3 = 34·31 = 34+1 = 35

c)3633

Løysing

3633 = 36-3 = 33

d)32·22

Løysing

32·22 = 9·4 = 36

eller

32·22 = 3·22 = 62 = 6·6 = 36

e)4243

Løysing

4243 = 42-3 = 4-1 = 14

f)322

Løysing

(32)2 = 32·2 = 34

eller

322 = (9)2 = 81

g)42232

Løysing

42232 = 42·223·2 = 4426

eller

42232 =42·223·2 = 4426 = (22)426 = 22·426 = 28-6 = 22 = 4

h)24·52103

Løysing

24·52103 = 24·52(2·5)3 = 24·5223·53 = 24-3·52-3 = 2·5-1 = 25


Oppgåve 5

Skriv tala som potensar med 10 som grunntal.

a) 100

b) 10 000

c) 0,1

Løysing

a) 100 = 102

b) 10000 = 104

c) 0,1 = 10-1

Skriv tala som potensar med 2 som grunntal.

d) 8

e) 32

f) 116

Løysing

d) 8 = 23

e) 32 = 25

f) 124=2-4

Skriv tala som potensar med 3 som grunntal.

g) 9

h) 27

i) 127

Løysing

g) 9 = 32

h) 27 = 33

i) 127=133

Skriv tala som potensar med 5 som grunntal.

j) 25

k) 525

Løysing

j) 25 = 52

k) 525 = 5152= 51-2= 5-1

Oppgåve 6

Gjer om til eit uttrykk med berre éin potens.

a) 23·42

b) 32·96

c) 212+212+212+212+212+212+212+212

d) 39+39+39+39+39+39+39+39+39

Løysing

a) 23·42=23·(22)2=23·24=23+4=27

b) 32·96=32·(32)6=32·32·6=32+12=314

c)

212+212+212 + 212+212+212+212+212= 8·212= 23·212= 23+12= 215

d)

39+39+39 + 39+39+39+39+39+39= 9·39= 32·39= 32+9= 311

Oppgåve 7

Rekn ut, og sorter tala i stigande rekkjefølgje frå minste verdi til største verdi.

a) 1250        222        632        4-2        33·3-2   

Løysing

4-2 = 142= 116

632 = 69= 23

1250=1

33·3-2 = 33-2= 3

222= 42= 16

b) 1103        0,01        2-2        3-23-3        1000(102)2

Løysing

1103 = 11000=  0,001

0,01

10001022 = 100010000= 110=  0,1

2-2 = 122= 14= 0,25

3-23-3 = 3-2-(-3)= 31= 3

c) 2-2-1        19        1230         105103        3-33-2

Løysing

19  0,11

3-33-2 = 3-3-(-2) = 3-1 = 13  0,33

1230=1

2-2-1 = 2-2·-1= 22= 4

105103 = 105-3= 102= 10


Oppgåve 8

Rekn ut og skriv svara enklast mogleg.

a) a6·43·1624·a3

Løysing

a6·43·1624·a3 = a6-3·(22)3·2424= a3·26+4-4 = a3·26 = 64a3

b) (15)3·(27)-2(3-2)2·(5)2

Løysing

(15)3·(27)-2(3-2)2·(5)2 = (3·5)3·(33)-23-2·2·52= 33·53·3-63-4·52= 33-6+4·53-2 = 3·5 =15

= 33-6+4·53-2 = 3·5 =15

c) (3a)-2·36b3b·23·33a

Løysing

(3a)-2·36b3b·23·33a = 3-2a-2·(2·3)2·bb·23·34·a= 3-2·a-2·22·32·b·b-1·2-3·3-4·a-11 = 3-2+2-4·22-3·a-2-1·b1-1= 3-4·2-1·a-3·1 = 134·2·a3

d) 45a2·(5-2)3125a·(15-2)-3

Løysing

45a2·(5-2)3125a·15-2-3 = 3·3·5·a2·(5-2·3)53·a·52-3= 32·5·a2·5-653·a·5-6=  32·51-3·a2-1= 32a52

Oppgåve 9

a) Lag eit program som tek imot eit uttrykk på forma a·a·a · ... · a frå brukaren og skriv det som ein potens på forma a^p.

Løysingsforslag
Python
1#Dette programmet skriv eit uttrykk på forma a*a*a*a....*a som ein potens.
2uttrykk = input("Skriv inn uttrykket ditt:")
3
4
5grunntal = uttrykk[0]  #plukkar ut det første talet brukaren skriv inn
6
7eksponent = 0          #lagar ein variabel for å telje talet på faktorar 
8
9for i in range(len(uttrykk)):        #ei lykkje som går gjennom heile uttrykket
10    if uttrykk[i] == grunntal:       #og tel talet på faktorar
11        eksponent = eksponent + 1    #aukar eksponenten for kvar gong grunntal finst
12 
13print(f"{grunntal}^{eksponent}")      #skriv ut potensen
14

b) Utvid programmet så det kan ta imot eit uttrykk med to ulike grunntal.

Løysingsforslag
Python
1#Dette programmet skriv eit uttrykk på forma a*a*a*a*...*b*b*b som ein potens.
2print("Du har eit uttrykk som skal skrivast ut som a^p * b^q.")
3string = input("Skriv uttrykket på forma a*a*a*...*b*b*b:")
4
5grunntal1 = string[0]
6grunntal2 = string[-1]
7eksponent1 = 0
8eksponent2 = 0
9#lagar variablar for grunntala og eksponentane
10for i in range(len(string)):
11    if string[i] == grunntal1:
12        eksponent1 = eksponent1 + 1
13    if string[i] == grunntal2:
14        eksponent2 = eksponent2+1
15#tel opp kor mange som finst av kvart grunntal 
16print(f"{grunntal1}^{eksponent1}*{grunntal2}^{eksponent2}")
17#skriv ut svaret

c) Lag eit program som kan sortere potensuttrykk med fleire enn to ulike grunntal.

Løysingsforslag
Python
1streng = input("Skriv inn gongestykket du vil ha som potens. Bruk * som gongeteikn.")
2#hentar inn uttrykket
3grunntal = []
4#lagar ei liste for alle grunntala
5for i in range(len(streng)):
6    if streng[i] not in grunntal:
7        grunntal.append(streng[i])
8#går gjennom heile reknestykket og hentar ut alle unike teikn
9grunntal.remove('*')
10#fjernar gongeteiknet
11
12eksponent = [0]*len(grunntal)
13#lagar ei tom liste for eksponentane med lik lengde som lista for grunntal
14
15for i in range(len(streng)):
16    for t in range(len(grunntal)):
17        if streng[i] == grunntal[t]:
18            eksponent[t] = eksponent[t]+1
19#tel opp talet på kvart grunntal
20svar = "Potensen er "
21#lagar ein variabel for svaret
22
23for i in range(len(grunntal)-1):
24    svar = svar + str(grunntal[i]) + "^" + str(eksponent[i])+"*"
25#legg til alle potensane utanom den siste med eit gongeteikn imellom  
26svar = svar + str(grunntal[-1]) + "^" + str(eksponent[-1])
27#legg til den siste potensen
28print(svar)   
29#skriv svaret til skjermen 

d) Lag eit program der brukaren kan skrive inn ein potens og få rekna ut svaret – ein liten potenskalkulator.


Oppgåve 10

Kva kan du om potensar?

a)

b)

Nedlastbare filer

Her kan du laste ned oppgåvene som word- og pdf-dokument.

Filer

CC BY-SA 4.0Skrive av Viveca Thindberg, Olav Kristensen, Stein Aanensen, Tove Annette Holter og Bjarne Skurdal.
Sist fagleg oppdatert 01.09.2022